Praze stále hrozí stávka MHD, odbory daly městu čas do středy

Praha – Dnešní jednání odborů pražského dopravního podniku se zástupci krizového štábu skončilo bez výsledku. Obě strany se nedokázaly dohodnout ani na jednom z požadavků předložených odboráři. Novinářům to po jednání řekl zástupce odborářů Jiří Obitko. Odbory daly městu čas do středeční půlnoci, aby splnění požadavků slíbilo. Pokud se tak nestane, začnou jednat o vyhlášení stávky.

Stávkový výbor přišel s osmi požadavky. Jedním z nich je například ukončit spolupráci s Radkem Novotným – ředitelem projektu transformace dopravního podniku a zastavení plánovaného propouštění. Podle nich primátor Pavel Bém podniku slíbil, že veškeré úspory firmy vyplývající z organizačních změn v minulých letech půjdou opět dopravnímu podniku.

Odbory chtějí také doplatit letošní ztrátu dopravního podniku, která činí zhruba dvě miliardy korun a k tomu písemné záruky. Shodli se na tom na nedělním jednání. „To, že řekl (Bém), že dá devět set milionů pouze jako zálohu, považujeme jako naprosto nedostatečné,“ tvrdí odborář Jiří Čada.

Video Vstup Štěpánky Martanové
video

Vstup Štěpánky Martanové

Bém slíbil dofinancovat rozpočet DPP

Město a dopravní podnik se neshodnou kvůli provozním zákonům. Magistrát se domnívá, že sedm miliard na rok by mělo podniku stačit, ten se ale brání podepsanou smlouvou o objednávce spojů za víc než devět miliard korun. Primátor Pavel Bém po dnešním jednání doplacení celé částky připustil. „Zcela stoprocentně hlavní město Praha nenechá dopravní podnik padnout a určitě dofinancuje a doúčtuje rok 2009, ale pouze a jenom v jasně transparentně vykázaných nákladech,“ řekl Bém.

Generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák zůstává optimistou, věří, že se s odboráři nakonec dohodne a stávku se podaří zažehnat. Celá věc podle něj bude záležitostí kompromisu obou stran. Odboráři ale tvrdí, že na kompromisy nepřistoupí a požadují bezvýhradné splnění všech svých požadavků.

Nad Prahou se tak stále vznáší hrozba stávky, která by v metropoli ochromila hromadnou dopravu. Jak je reálná, je podle odborářů otázkou jednání. Časově neomezený protest ale připravují už teď. Všem dopravcům v republice poslali výzvu, ve které je prosí, aby v případě stávky magistrátu nenabídli pomoc, tedy náhradní dopravu.

Co požadují odbory pražského dopravního podniku?

  1. Primátor předloží plán dofinancování Prokazatelné ztráty roku 2009 včetně návrhu financování dopravního podniku v příštích letech tak, aby nebylo nutno čerpat kontokorent zvyšující náklady na financování provozu podniku.
  2. DPP ukončí činnost společnosti BNV Consulting, která má na starosti organizační audity a outsourcing, tedy vyvedení některých činností mimo podnik.
  3. DPP ukončí spolupráci s Radkem Novotným, ředitelem projektu transformace v DPP.
  4. DPP ukončí všechny projekty směřující k outsourcingu, privatizaci nebo prodeji, které mají pro chod DPP strategický a zásadní význam.
  5. Zastavení všech projektů směřujících k outsourcingu a jejich nové prověření, protože uvažovaná desetiprocentní úspora nákladů pro DPP je nereálná.
  6. Ukončení snižování počtu pracovních míst z důvodu nedodržení slibů primátora, který zněl: Úspory vyplývající z transformace DPP budou využity pro zlepšení poskytované služby cestujícím.
  7. Nastavení standardu kvality při přepravě cestujících pro všechny dopravce na území hlavního města Prahy provozující MHD.
  8. Splnění těchto bodů doručit písemnou formou do 11. listopadu 2009 do 24:00 všem členům stávkového výboru.