Potravinářský obr Kraft dál bojuje o britskou Cadbury

Londýn – Americký potravinářský obr Kraft chce po krachu jednání o fúzi s vedením slavného britského výrobce cukrovinek Cadbury usilovat o jeho nepřátelské převzetí. V nabídce, kterou dnes předložila, si americká firma cení Cadbury na 9,8 miliardy liber, tedy asi 280 miliard korun. Proti předchozímu návrhu, který Cadbury odmítla, je suma nižší o 3,8 procenta.

Dnešní nabídka znamená, že Kraft nabízí za každou akcii Cadbury 717 pencí. Předchozí odmítnutá nabídka ale byla 745 pencí na akcii. Podle dnešního vyjádření Kraftu je v ceně prémie proti ceně akcií před zářijovým vyhlášením záměru. Analytici ale upozorňují, že Kraft měl nabídku zvýšit, aby měl nějakou šanci na úspěch.

Vyhlídky spojení mezi Cadbury a americkým koncernem vyvolaly v Británii zděšení. V zemi je 195 let starý podnik oblíbenou a uznávanou značkou a její Dairy Milk je v zemi nejprodávanější čokoládou.

Kraft měl předložit nabídku do dnešního dne. Jinak by se musel vzdát snahy o získání britského podniku minimálně na šest měsíců. V září o tom rozhodl britský úřad pro regulaci fúzí a akvizic.

Spojení podniků by podle dřívějšího vyjádření firmy Kraft vytvořilo „globální mocnost v přesnídávkách, cukrovinkách a instančních jídlech s mimořádným portfoliem předních značek po celém světě“. Sloučená skupina by měla roční tržby kolem 50 miliard dolarů (téměř 890 miliard korun).