Prognózy popisují novou „dvacetiletku“, zájem bude o fosilní paliva

Praha – V příštích dvaceti letech bude stoupat celosvětová poptávka po energii, v průměru poroste zhruba o 1,5 procenta ročně. Tak zní zveřejněné předpoklady Mezinárodní agentury pro energii. Vývoj trhu tak nebude setrvávat v současném mírném poklesu zájmu. Nejdůležitějšími surovinami budou opět fosilní paliva, tedy ropa, plyn nebo uhlí. Mezi klienty s vyššími nároky na přísun energie se zařadí také rozvojové země.

Podle agentury například poptávka po ropě dosáhne v roce 2030 až 105 milionů barelů denně proti současným 85 milionům barelů. Spotřeba zemního plynu bude za 20 let víc než 4 biliony krychlových metrů. „Hlavním tahounem by měla být poptávka především v rozvojových zemích a pokračující rozšiřování elektrifikace - výroba elektrické energie,“ nastínil analytik Patria Finance Tomáš Vlk.

S větší poptávkou přijde zvyšování cen. V průběhu deseti let by se mohl barel ropy nakupovat za 100 dolarů. V roce 2030 bude podle agentury o dalších 15 dolarů dražší. Někteří analytici však odhadují ještě vyšší cenu. „Může za to hned několik faktorů. Jednak je to rostoucí poptávka ve světě, kdy i IEA počítá s tím, že se v následujících letech bude zvyšovat. Dalším důvodem je vysoká pravděpodobnost, že dolar by v následujících letech mohl dále klesat. Podle mého názoru, pokud se budeme bavit o nominálních cenách, tak ty mohou být ve zmíněných letech ještě výš a mohou směřovat v horizontu 20 let i na 180 dolarů,“ uvedl analytik Petr Čermák.

Vyššímu zájmu o fosilní paliva může zabránit ekologie

K úplnému přechodu na alternativní zdroje podle zprávy IEA do roku 2030 nedojde. Nejsou totiž schopny konkurovat fosilním palivům svojí výrobní cenou.

Přibrzdit růst poptávky po energiích může dohoda o omezování emisí skleníkových plynů. Už v současné době dávají lidé ve vyspělých zemích přednost úspornějším vozům s alternativními pohony, podobný trend však na rozvíjejících se trzích nefunguje. „Pokud se podíváme na statistiky, tak například ve Spojených státech je na tisíc obyvatel 800 automobilů, v Číně je to na tisíc lidí 30 automobilů. A protože lidi tam budou rádi, že si můžou dovolit vůbec nějaké auto, tak ten efekt bude pravděpodobně významnější u rozvinutých zemích,“ dodal Čermák.