Stávce dopraváků možná zabrání rodící se kompromis

Praha – Odboráři pražského dopravního podniku a krizový štáb se shodli na některých klíčových bodech, které by mohly odvrátit hrozící stávku. Dohody dosáhli v otázce dofinancování dopravního podniku a také v tom, že je třeba zachovat standard městské hromadné dopravy. Shoda panuje také v tom, že by měl s podnikem ukončit spolupráci Radek Novotný, který měl na starosti outsourcing, tedy činnost, která byla odborům nejvíce trnem v oku. Podle odborářů by ale Novotný stejně skončil, má totiž smlouvu na dobu určitou do konce roku.

Jestli stávka bude, nebo nebude, to zatím není jisté. Zdá se ale, že její hrozba už není tak vážná, jako byla ještě včera večer, protože krizový štáb vyšel odborářům částečně vstříc. „Dostali jsme stanovisko ke všem bodům, které jsme žádali, dostali jsme relevantní informace k tomu, abychom mohli k těm sedmi bodům zaujmout nějaké naše stanovisko,“ informoval předseda odborové rady pražského dopravního podniku Jiří Obitko.

Odboráři doposud požadovali splnění všech sedmi bodů, jinak prý stávkovou pohotovost neukončí. Podle generálního ředitele Dopravního podniku Martina Dvořáka je však nyní „kompromis blíže než vyhlášení stávky“.

Video Rozhovor s Jiřím Obitkem a Patrikem Povou
video

Rozhovor s Jiřím Obitkem a Patrikem Povou

Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS):

„Byla vidět vstřícnost z jejich strany, věřím, že i z naší strany. Z mého pohledu mohu říci, že 90, možná 95 procent problematiky bylo dnes vyřešeno.“


Dnešní jednání probíhalo klidně, na rozdíl od včerejška ho odboráři neopustili. Zúčastnil se ho totiž také pražský primátor Pavel Bém, jehož přítomnost odboráři tvrdě vyžadují. Na dnešní jednání přišli také zástupci společnosti Deloitte, která v minulých dnech posuzovala provozní náklady dopravního podniku.

Stávka ještě není zcela zažehnána

V 16:00 se odboráři sešli v Depu Hostivař. Projdou tam jednotlivé body, na kterých se dnes s krizovým štábem shodli. Až vyhodnotí výsledek dnešního jednání, požádají krizový štáb o další schůzku. Tam už by snad mohli říct, zda stávka bude, či se město dopravnímu chaosu vyhne.

Předseda odborové rady dopravního podniku Jiří Obitko:

„Pravděpodobnost stávky je pořád stejná, to neměníme, to je podstata toho našeho tlaku.“


Proč jsou dopraváci nespokojení?

Hrozba stávky vyvstala koncem října, kdy vedení podniku oznámilo svůj plán propustit zhruba 500 zaměstnanců podniku. K propouštění zejména pracovníků opraven tramvají a autobusů vedení podniku přinutila špatná finanční situace. V prvním čtvrtletí podnik zaznamenal ztrátu ve výši 2,3 miliardy korun. Ještě loni přitom hospodařil se ziskem téměř 51 milionů.

Podle odborářů za neuspokojivou situaci může magistrát hlavního města, který za objednané služby zaplatil podniku málo, proto požadují dodatečné finance ve výši 1,9 miliardy korun. Vedení města podfinancování zpočátku odmítalo, v úterý ale radní odsouhlasili uvolnění dodatečných 900 milionů pro dopravní podnik. Jejich rozhodnutí ještě musí schválit zastupitelstvo města.

Požadavky stávkového výboru DPP
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24