Letecká doprava již narazila na dno. Je čas se odrazit

Brusel - Letecká doprava, respektive její propad již dosáhl svého dna a v první polovině příštího roku by celý sektor měl pozvolna začít růst. Prognózu dnes zveřejnila asociace evropských letišť ACI Europe. Nicméně podle ní byly dopady hospodářské krize drtivé a propad byl zdaleka nejhorší v historii. V roce 2009 celkem 82 procent letišť zaznamenalo propad letecké dopravy a aerolinky přišly o zhruba 105 milionů pasažérů. „Propad příjmů, který byl následkem odlivu pasažérů a omezování kapacity aerolinek, těžce narušil finanční výkonnost napříč celým sektorem,“ uvádí ACI Europe.

Velká část letišť tak musela přistoupit ke krácení výdajů o 20 a více procent, přičemž tento jev byl doprovázen i propouštěním zaměstnanců. Celkem 25 největších letišť v Evropě omezilo své výdaje celkem o 2,8 miliardy eur, tedy zhruba 71,4 miliardy korun.

Evropská letiště investují do infrastruktury 50 miliard eur

I přesto potvrdila evropská letiště svůj závazek pro roky 2008 až 2013, že investují do infrastruktury celkem 50 miliard eur (asi 1,275 bilionu korun). Navzdory hospodářské krizi totiž experti očekávají, že se do roku 2030 objem letecké dopravy zdvojnásobí, na což je třeba připravit infrastrukturu letišť.

Ovšem ekonomové upozorňují, že náhled na situaci v leteckém průmyslu může značně zlepšovat nízká srovnávací základna. Letectví se totiž stejně jako jiné sektory začalo citelně propadat po loňském září, kdy zkrachovala americká banka Lehman Brothers, což odstartovalo největší finanční a hospodářskou krizi od 30. let minulého století.

Osobní letecká doprava v Evropě letos poklesne podle odhadů o celkem sedm procent a nákladní doprava o 15 procent. Některá letiště tak stále bojují o přežití, nemluvě o jednotlivých aerolinkách, jak hlásí asociace letišť: „Situace je nejhorší v případě regionálních a malých letišť, některé z nich balancují na hraně bankrotu.“

ACI Europe zastupuje zhruba 400 letišť ve 46 zemích Evropy, která mají na starosti zhruba 90 procent veškerého leteckého provozu na kontinentě.