Poskytovatelé půjček dostatečně neinformují

Praha – Bankovní i nebankovní poskytovatelé úvěrů neposkytují dostatek informací, podle nichž by bylo možné snadno srovnat výhodnost spotřebitelských úvěrů. V testu, který uskutečnil v září časopis Test, nebyly některé společnosti schopny na konkrétní dotaz uvést úrokovou míru nebo roční procentní sazbu nákladů (RPSN).

U společnostní, které odpověděly jen částečně, nebylo zpravidla možné dozvědět se konkrétní RPSN nebo úrokovou míru pro požadovaný úvěr. „Úroková míra a roční procentní sazba nákladů jsou klíčové údaje, podle nichž lze srovnávat, jak drahé jsou jednotlivé úvěry,“ uvedl manažer testování Václav Beneš. Ani jeden z těchto údajů nebyl podle něj schopen sdělit pracovník společnosti Proficredit, ve Waldviertel Sparkasse neuměli spočítat ani měsíční splátku.

Výzkumníci Testu přes e-mail a posléze i telefonicky kontaktovali jednotlivé banky a nebankovní instituce s žádostí o informace o předpokládaném úvěru a splatností jeden rok. Na zaslaný e-mail téměř žádný oslovený subjekt neodpověděl. Lépe poskytovatelé půjček odpovídali na telefonní dotazy, ale ani zde nebyli vždy schopni poskytnout některé klíčové informace, upozornil Beneš.

Test na základě poskytnutých údajů spočítal předpokládané celkové ceny úvěrů u těch společností, které byly ochotny poskytnout anonymnímu spotřebiteli informace. Třicetitisícový úvěr s roční splatností vyšel nejlevněji u Poštovní spořitelny s celkovými náklady 33 290 korun. U většiny ostatních se náklady pohybovaly kolem 34 000 korun. U Provident Financial klient za rok zaplatí přes 48 000 korun.