Většinu peněz z mýta i letos spolkne Kapsch

Praha – Výběr mýta se letos podle ministerstva dopravy propadne zhruba o 700 milionů korun. Dopravci tedy za jízdu po dálnici zaplatí 5,5 miliardy. Většinu z těchto peněz navíc spolknou náklady na jeho výběr. Ty stále patří mezi nejvyšší v Evropě. Na rozvoj dálnic a výstavbu další infrastruktury tak z peněz zaplacených dopravci půjde jen něco přes dvě miliardy.

Splátka společnosti Kapsch a taky budování informačních tabulí spolknou dohromady zhruba 79 procent z celé částky, kterou stát letos na mýtném utrží. „Ano, tento rok je extrémní v tom, že jsme se snažili, aby ten systém byl co nejdříve splacen, takže čistý zisk z mýtného v letošním roce skutečně nebude vysoký,“ připouští mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Pro dopravce to znamená jediné. Přestože za kilometr jízdy po dálnici platí přes čtyři koruny, většina z těchto peněz nepůjde na výstavbu nových úseků. V okolních zemích se přitom snaží řídit doporučením Bruselu, aby náklady na výběr mýta nepřesáhly dvacet procent. To platí pro Rakousko, Německo i Slovensko, které spustí satelitní výběr mýta teprve v lednu.

Infotabule za miliardu

Hlavním důvodem, proč se mýtný systém v Česku neustále prodražuje, jsou podle analytika společnosti Cyrus Karla Potměšila výdaje na budování proměnných informačních tabulí. Během příštích deseti let za ně stát každý rok zaplatí 300 milionů, a to právě z peněz vybraných na mýtném. „Zatím ty pověstné tabule nemají příliš vliv na změnu dopravních toků a dá se pochybovat o tom, že by nějakým způsobem řídily,“ podotýká mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Bohemia  Martin Felix.

Od příštího roku začnou platit mýto i auta nad 3,5 tuny a změny čekají taky na osobní auta. Už v roce 2011 by totiž měla dálniční známku nahradit elektronická viněta, která bude umět i osobním autům zpoplatnit jízdu po dálnici podle počtu ujetých kilometrů. Toto takzvané výkonové mýto chce Evropská unie zavést nejpozději od roku 2013.