Kapsch má prý výhodu při testování nového mýta

Praha – Firma Kapsch bude mít po roce 2011 výhodu v tendru na rozšíření mýtného systému v Česku. Zařízení, se kterým do soutěže vstoupí, totiž jako jediná už asi rok a půl testuje. Píší o tom Hospodářské noviny. Vývoj hybridního systému mýta probíhá na základě smlouvy se státem, který za to firmě zaplatí 300 milionů korun. Tendr na zařízení za dvě miliardy korun je podle dalších zájemců netransparentní.

V plánovaném tendru za nejméně dvě miliardy korun se bude Kapsch ucházet o dodávku zhruba 300 tisíc kusů hybridních palubních jednotek, které umožní rozšíření mýtného systému z dosavadních dálnic i na silnice nižších tříd. Hybridní mýto, které má být kombinací mikrovlnného a satelitního systému, přitom bude světovým unikátem. Poté, co Kapsch vybudoval mikrovlnné brány na dálnicích, se totiž zjistilo, že stavět je na silnicích nižších tříd by se nevyplatilo.

Hybridní jednotky dnes Kapsch testuje ve vozidlech České pošty a operátora Telefónica O2. Náskok firmy vysvětluje ředitel její české pobočky tím, že pilotní provoz je součástí vývoje celého hybridního řešení. „Nejde o klasické testování hotové technologie, ale snažíme se společně v praxi, zda je zvolená cesta funkční,“ podotknul Feix.

Jiného názoru jsou ale konkurenti rakouského provozovatele českého mýta. Dosavadní průběh přípravy tendru je prý znevýhodňuje a je netransparentní. „Nemůžeme nic testovat, protože neznáme zadání, technické parametry, specifikaci rozhraní,“ vysvětluje Martin Záklasník, jednatel Společnosti Satellic, která se chce o dodávku hybridních jednotek také ucházet.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka v přípravě tendru žádnou diskriminaci nevidí. „Stát má se společností Kapsch platnou smlouvu, která by měla v budoucnu umožnit zpoplatnění komunikací za pomoci satelitní techniky. Součástí smlouvy je i testování deseti tisíc hybridních palubních jednotek,“ brání se Slamečka. Testování by podle něj mělo trvat do konce příštího roku.

Zařízení pro výběr mýtného
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24