Produkce vánočních ozdob v posledních letech klesá

Praha – Vánoce se blíží a lidé začínají pomalu shánět ozdoby na svůj vánoční stromek. Produkce vánočních výrobků ovšem v Česku prudce klesá. Vloni byla podle Statistického úřadu nižší o 60 procent ve srovnání s rokem 2000, kdy šlo toto sezónní zboží nejvíce na odbyt. Firmy již musely propouštět zaměstnance a přijmout jiná účinná opatření. Úspěšný prodej českých výrobků narušuje levnější asijská konkurence. Jedná se především o Čínu, která roku 2002 rychle nastoupila na evropský trh.

Letošní sezóna podle Miroslava Šormy, předsedy družstva Vánoční ozdoby, dopadne dobře, ale ve firmě bylo nutné zavést úsporná opatření a propouštět zaměstnance. „Zavádíme už od roku 2003 úsporná opatření, z osmi provozoven máme již jen dvě,“ uvedl Šorma pro Českou televizi. Firma musela snížit počet zaměstnanců ze 640 na 180, což je poměrně velké číslo propuštěných. Minimálně do konce letošního roku musela rovněž podle Šormy firma zkrátit pracovní týden o dva dny. Výrobní program se přitom příliš měnit nedá, protože většina výrobků je tvořena ručně a změna způsobu výroby by byla příliš nákladná.

Firemní zákazníci kupují v době krize méně ozdob

Radka Křivánková, majitelka společnosti Ozdobné balení dárků, již podniká s ozdobami mnoho let. Dle jejího názoru je k úspěchu především třeba mít zásobu stále nových nápadů. Před třemi roky se rozhodla firmu zúžit. „Pokles produkce je teď hodně znát, firemní zákazníci ztrácí o ozdoby zájem,“ prohlásila Křivánková. Ti již loni začali právě na vánočních ozdobách šetřit, protože pro ně tvoří nadstandardní věci. „Těžko teď odhadnout letošní výsledek, protože u nás tržby rostou až těsně před Štědrým dnem, ale myslím, že situace už se zklidňuje,“ míní Křivánková.