V Německu se rodí největší automobilka na světě

Wolfsburg – Dozorčí rada německé automobilky Volkswagen schválila detaily smlouvy o jejím spojení s výrobcem sportovních vozů Porsche. Do konce roku koupí VW v Porsche poloviční podíl a zaplatí za něj 4 miliardy eur (přibližně 100 miliard korun). Podle odhadů společnosti Global Insight tak vznikne největší automobilový koncern na světě.

Původně to mělo být naopak – Porsche bylo na nejlepší cestě převzít kontrolu nad Volkswagenem a mělo v něm už i nadpoloviční podíl. Při jeho navyšování ale nadělalo dluhy za 11 miliard eur a zachraňovat ho musel právě Volkswagen. Porsche se teď stane desátou značkou Volkswagenu – třeba vedle české škodovky.

Sloučení obou automobilek se ale zřejmě neobejde bez problémů. Z dob boje o vzájemné převzetí zůstávají vztahy mezi vedením obou firem napjaté. Zakladatelské rodiny obou automobilek rovněž bojují o to, jaký vliv jim po spojení zůstane. „Tam bude na manažerské úrovni silná řevnivost z těch předchozích bojů, nicméně z dlouhodobého hlediska by z toho mohly profitovat obě dvě značky. Můžeme se dočkat nějakých společných motorů, společných platforem a tak dále,“ míní šéfredaktor Auto7 Jan Blažek.

Spojení Porsche a Volkswagenu má ale také svá pozitiva. Podle vedení VW by mělo přinést úspory ve výši 700 milionů eur. Nezanedbatelný bude synergický efekt plynoucí ze spojení. Obě automobilky totiž již nyní mají mnoho společného. Volkswagen dodává asi třetinu dílů, ze kterých se posléze montují automobily značky Porsche. Automobilky rovněž mají společný závod v Bratislavě, a i tady přinese spojení úspory. Na druhou stranu to však zanamená špatnou zprávu pro zaměstnance, budou se totiž zřejmě redukovat zdvojené činnosti, což se neobejde bez propouštění.

Chuť VW k akvizicím Porsche neukojilo

Volkswagen nepřebírá jen Porsche, ale také karosárnu Karmann, která proslula hlavně výrobou kabrioletů. Karmann v dubnu zkrachoval. Doplatil tak na vleklé problémy, které sužují všechny malé karosárny, tj. ubývání zakázek na karosérie pro malosériové vozy od velkých automobilek. Volkswagen nicméně přispěchal svému tradičnímu dodavateli v těžké chvíli na pomoc. Za Karmann VW zaplatil podle odhadů automobilových expertů více než 10 milionů eur.

Rozjet výrobu v továrně Karmannu v Osnabrücku VW chce v roce 2011. Plánuje tam výrobu zcela nového modelu, detaily plánu včetně těch finančních ale automobilka tají. „Karmann je specialista na kabriolety a zvláštní modely, a to se Volkswagenu hodí, hlavně až se vrátí lepší časy,“ uvedl automobilový analytik Jürgen Pieper.

Ani přesto ale chuť nakupovat Volkswagen nepřechází. Spekuluje se o tom, že si brousí zuby i na podíl v japonské automobilce Suzuki. Kromě toho plánuje automobilka rozsáhlé investice do vlastních továren a jejich vybavení, do výzkumu a vývoje. Celkově na ně chce vynaložit 19,9 miliardy eur (asi 514,9 miliardy korun).