Reportéři ČT: ČSA neoprávněně užívají staré logo

Praha - Letadla Českých aerolinií jsou pomalovaná dvěma různými způsoby. Za dvojím zbarvením však stojí souvislosti, o kterých se veřejně nemluvilo ani při nedávném pokusu o privatizaci. Autoři původního loga ČSA z roku 1992 totiž zažalovali aerolinie za to, že jejich práci už sedmnáct let údajně používají neoprávněně, bez licenční smlouvy. Proto požádali soud, aby zakázal jejich logo používat a nařídil ČSA vyplatit autorům 53 milionů korun. Soud zatím nerozhodl, a tak aerolinky postupně mění loga na letadlech, vozidlech, budovách či vizitkách a o problému se jim nechce mluvit. Na historii sporu si posvítili Reportéři ČT.

Zatím se objevují pouze spekulace, co za neoprávněným užíváním loga stojí. Jedni za vším vidí vypočítavost grafiků, kterým nestačily milionové honoráře za odvedenou práci. Podle jiných jde o seriózní spor o autorská práva a dodržování zákonů.

Grafici podali dvě žaloby

Autoři Radomír Leszczynski a Rostislav Vaněk v minulosti požádali soud, aby jejich logo Českým aeroliniím zakázal používat, protože s grafiky nepodepsaly licenční smlouvu. Druhá žaloba se týká peněz, které s tím souvisejí. „Já jsem spoluautorem logotypu, o který se jedná. A současně vedeme spor o jeho sedmnáctileté neoprávněné používání,“ vysvětluje Radomír Leszczynski. Jeho slova doplňuje mluvčí Městského soudu v Praze Martina Lhotáková: „Žalobci podali dvě žaloby k městskému soudu. První v roce 2002, to je ten větší spis. Další žalobu v roce 2007. V obou tvrdí o zásahu do autorského práva, který jim byl způsoben Českými aeroliniemi, když neoprávněně užívaly vizuální styl ČSA, který žalobci jako autoři vytvořili.“

Podle advokáta autorů loga ČSA Jiřího Kratochvíla je podstatou žaloby vydání bezdůvodného obohacení, tedy vyplacení peněz za neoprávněné užití autorského díla: „My jsme dospěli k částce přibližně padesáti tří milionů.“ Přitom už samotné podání žaloby o více než padesát milionů korun není levné, jelikož je třeba složit poplatek ve výši čtyř procent ze žalované sumy.

Odborníkům se logo z dílny Leszczynského a Vaňka líbilo

Kořeny sporu sahají do roku 1991. Tehdy zadaly Československé aerolinie objednávku na nové logo a oslovily zkušené malíře a grafiky Radomíra Leszczynského a Rostislava Vaňka. Těm daly za úkol vyjít ze zavedeného loga a zmodernizovat jej. Grafici tak začali od trojice písmen a státní vlajky. „Logo bylo výstižné, bylo i na kormidle, na ocasu, v národních barvách. Já jsem to pokládal a pokládám za velice dobrou značku,“ hodnotí původní logo ČSA Jiří Mikeš z katedry komerčních komunikací VŠE.

Od roku 1992 pak začaly stroje ČSA s tímto logem přistávat na desítkách letišť po světě. Nešlo ale jen o letadla, ale i budovy, vizitky, dopisní papíry, faktury či veškeré tiskoviny. Podle Leszczynskiho trvala práce na novém stylu ČSA čtrnáct měsíců a každý z autorů za ni dostal zhruba jeden a čtvrt milionu korun. „Nabízel jsem ČSA, že bychom ještě měli završit dílo sepsáním takzvané smlouvy o šíření, nyní se tomu říká licenční smlouva. A oni dílem z neznalosti poměrů a dílem z toho, že měly dojem, že se s námi vyrovnaly dostatečně, to kategoricky odmítly,“ uvádí Leszczynski.

Podle grafiků a jejich právníka jsou peníze za práci na logu jedna věc. Převod veškerých práv k užívání loga na toho, kdo si je objednal, pak věc druhá. Tu řeší jen řádná smlouva podle autorského zákona.

Radomír Leszczynski, spoluautor loga ČSA

„Já tvrdím, že sedmnáct let celé vizuální řešení ČSA používalo bez právního titulu. Tečka.“

Podle advokáta autorů loga se po výzvě soudu vůči ČSA, aby doložila smlouvu nebo jiný titul, nic takového nestalo. Kratochvíl uvádí, že se objevily jen smlouvy s agenturou, která obchod mezi aeroliniemi a grafiky před sedmnácti lety zprostředkovávala. Na nich mají být podpisy autorů loga zfalšované, na což mají grafici znalecké posudky.

ČSA se k tématu nejprve nechtěly vyjadřovat. Údajně proto, aby neovlivnily cenu firmy před privatizací. Po rozhodnutí, že stát ČSA zatím neprodá, se pak vedení aerolinií po konzultaci se svou advokátní kanceláří rozhodlo omezit jen na stručné prohlášení místo rozhovoru. „Návrh starého loga si České aerolinie standardně objednaly prostřednictvím reklamní agentury, používat ho začaly v roce 1992. V roce 2002, tedy až po deseti letech standardního užívání bez jakýchkoliv námitek, se proti jeho užívání ohradili pánové Leszczynski a Vaněk. Spor trvá od roku 2002 mimo jiné také proto, že žalující strana opakovaně měnila a pozměňovala podání svojí žaloby, a také proto, že opakovaně navrhovala, podávala žádosti na předběžná opatření,“ prohlásila Hana Hejsková, ředitelka komunikace ČSA.

Vlastník aerolinií - stát - se k případu nechce vyjadřovat

Majitel ČSA, tedy stát, ovšem nyní nechce o tomto sporu mluvit vůbec. „Ministerstvo financí o tomto sporu ví, stejně tak s ním byli seznámeni zájemci o ČSA. Jedná se o standardní soukromoprávní spor, proto se k němu nebudou zástupci ministerstva financí vyjadřovat,“ uvedl v e-mailu Jakub Haas z tiskového oddělení ministerstva financí.

V roce 2007, kdy u soudu už pět let ležela první žaloba a právě k ní přibyla druhá a na obzoru se rýsovala privatizace ČSA, si národní dopravce objednal nové logo a začal přemalovávat letadla. Podle informací České televize stihly ČSA za dva roky přemalovat 24 letadel z celkem 50, tedy zatím necelou polovinu flotily. Firma přitom dosud nepřiznávala, že přemalovávání letadel souvisí se soudními spory. Tvrdila, že nové logo si objednala jen proto, že to z roku 1992 je nemoderní a příliš východoevropské.

Naposledy jednali autoři loga o mimosoudním vyrovnání s viceprezidentem pro marketing Petrem Pištělákem z managementu Radomíra Lašáka, který nedávno rezignoval. „Pan Pištělák přišel s nabídkou finančního vyrovnání s panem Vaňkem a se mnou. Ta byla naprosto neadekvátní. A zároveň tuto nabídku finanční chtěl doplnit poskytnutím letenek v určité sumě, jak pro pana Vaňka, tak pro mě, které bychom mohli prolétat. Kdyby mě bylo dvacet, tak mě budou svítit oči jak kočárový lampy a asi bych byl nadšenej. Já jsem na tohle panu Pištělákovi řekl, že to je rovnou pro mě nepřijatelné,“ vysvětlil Leszczynski.

Vaněk se nakonec s ČSA dohodl mimosoudně

Kolega Radomíra Leszczynského Rostislav Vaněk ovšem na nabídku Českých aerolinií nakonec kývl. Její konkrétní podmínky ale uvést nechtěl. V telefonickém rozhovoru nám řekl, že součástí jeho dohody s ČSA je i to, že se k tématu už nebude vyjadřovat. Radomír Leszczynski tak ve svém střetu s ČSA zůstává sám.

Původní logo ČSA
Původní logo ČSA
Více fotek
  • Původní logo ČSA autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1255/125457.jpg
  • Letadlo Českých aerolinií autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1164/116370.jpg
  • Letadlo společnosti ČSA autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/752/75179.jpg
  • Nové logo Czech Airlines autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/13/1247.jpg