České dálnice prodražují nadbytečné sjezdy

Praha - Rozpočty na výstavbu tuzemských dálnic neúměrně zatěžují nadbytečné sjezdy a křižovatky. Ve srovnání s okolními zeměmi se v České republice staví sjezdy v kratších intervalech. Shodli se na tom účastníci dnešního semináře o cenách dálnic, který se konal na Úřadu vlády. Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stojí stavba jednoho kilometru české dálnice 227 milionů korun, což je mírně nad průměrem sousedních zemí. Ministr dopravy Gustáv Slamečka jmenoval jako dva hlavní důvody současné cenové úrovně výstavby dálnic legislativu a politické zájmy.

Nejzávažnějším důvodem je podle Slamečky legislativa, podle níž se dálnice napojuje na území, nikoliv území na dálnice. Ohled se přitom musí brát i na ochranu přírodních lokalit. Druhým důvodem jsou podle ministra politické zájmy krajů a obcí, které si sjezdy prosazují svým lobbingem. Ekonom Michal Mejstřík, člen někdejší Národní ekonomické rady vlády, která vysoké ceny dálnic kritizovala, vidí jako velké nebezpečí při výstavbě dálnic rovněž možnost korupce. Existují podle něj desítky případů, kdy si soukromí investoři nechali postavit například sjezd ke skladu za peníze státu.

Mimoúrovňová křižovatka může stát až miliardu korun

Podle Mejstříka by se exity měly nacházet pouze v místech, kde jde o obslužnost velkého území a výstavbu sjezdu proto lze ekonomicky zdůvodnit. Jak uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík, jedna mimoúrovňová křižovatka vyjde stát na několik stovek milionů korun, ale její cena se může pohybovat až kolem jedné miliardy korun. V nejbližší době se změnou ovšem nelze počítat, neboť plán na nynější výstavbu vznikl už před několika roky. Podle Slamečky by ale bylo možné změnu uskutečnit již nyní u zcela nových projektů.

Podle ekonoma Michala Mejstříka, člena někdejší Národní ekonomické rady by bylo možné získat peníze na stavbu z regionů. „Návrh, který byl v našem materiálu obsažen, byl pokusit se separovat některé z těch méně nutných výjezdů a financovat takovéto projekty z nějakých regionálních peněz,“ sdělil ekonom v rozhovoru pro Českou televizi. Cenu dálnic by mohla snížit i větší konkurence. Například v Polsku postaví 50ti kilometrový úsek dálnice čínská společnost Covec. A to za třetinovou cenu, než se staví dálnice u nás.