Řepka v biopalivu poškozuje motory

Praha - Zemědělci si stěžují na příměs řepky v naftě. Při delším odstavování stroje způsobuje poškození motoru, ucpává totiž trysky a čerpadla. Nafta bez příměsi přitom u nás není k dostání. Povinný podíl biosložky v naftě dosahuje v současnosti 4,5 procent. Má se ale postupně zvyšovat až na procent 10. Evropská unie přitom od tohoto cíle nechce upustit a navíc neexistuje autorita, která by znala dopady. Naopak benzínu bioetanol neškodí, váže vodu a tím příznivě působí na palivo.

Na rizika skladování pohonných hmot obohacených o biosložku petrolejáři upozorňovali už před lety. Zelená lobby však zvítězila a problémy už se začínají hlásit o slovo. Například kombajny jsou typicky sezónní stroje a většinu roku tak stojí. V Německu to zemědělci řeší tak, že před odstávkou nalijí do nádrže čistou naftu. To ale u nás není možné. Pokud by v České republice prodejce pohonných hmot prodával takové palivo, hrozí mu pokuta ve výši 75 korun za každý litr.

Řešení v nedohlednu

Státní společnost Čepro sice čistou minerální naftu prodává. Jde ale o státní hmotné rezervy. „Naftu bez biokomponent, která může ležet na skladech i několik let, máme k dispozici pro klíčové potřeby. Například pro krizové generátory v nemocnicích,“ uvedla mluvčí Čepra Lenka Svobodová. Na prodej nafty bez přídavku MEŘO (metylesteru řepkového oleje) by museli dohlížet celníci, kteří veškeré sklady pohonných hmot hlídají. „Navíc bychom s naftou zvlášť museli dotyčnému prodat i MEŘO, abychom neporušili zákon,“ dodala mluvčí.

Nižší trvanlivost obohacené nafty je málo známá. Normy hlavně řeší, aby biopaliva nepoškozovala motory při spalování. Proto česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu doporučuje bionaftu s příměsí neskladovat déle než 3 měsíce. Od dubna by měl být obsah příměsi v naftě zvýšen na 6,3 procenta, v benzínu potom na 4,5.