Na peníze ze zahraničí čekají české firmy stále déle

Praha – Platit faktury by měly firmy podle českých regulí do 33 dní. Zahraniční podniky ale posílají těm českým peníze často až s dvoutýdenním zpožděním. V porovnání s okolními zeměmi si Česko vede v tomto ohledu téměř nejhůř, naopak s úplnými výpadky plateb se tuzemské podniky setkávají mnohem méně než okolní státy. Vyplývá to z aktuální studie Platební morálka, kterou pravidelně provádí pojišťovna pohledávek Atradius.

Ve 20 zemích, kde Atradius svůj průzkum prováděl, se průměrná doba splatnosti faktur pohybuje od 22 dnů v Německu a Polsku do 67 dnů v Itálii a Španělsku. Českým firmám platí zahraniční partneři v průměru za 47 dní.

Příklad z praxe

O platební morálce zahraničních partnerů ví své i největší český výrobce obkladů – společnost Lasselsberger. Na odběratele ze západní Evropy, hlavně pak na Německo, si nemůže stěžovat. Platí většinou do 30 dní. Od východoevropských firem se ale peněz tak brzy nedočká. V jejich případě se splatnost pohybuje mezi 60 až 90 dny.

„K těm nejhorším bude patřit Ukrajina nebo pobaltské země. Tam dneska přecházíme u těch rizikovějších zákazníků spíš na platby předem nebo raději omezujeme obchody, než bychom peníze prostě nedostali zpátky,“ uvedl generální ředitel Lasselsbergeru Roman Blažíček. V současné těžké hospodářské situaci přitom může být každé prodlení pro podnik rozsudkem smrti. Náhradní finance se totiž těžko obstarávají, a tak se firma, které partneři dluží, může snadno dostat do druhotné platební neschopnosti.

Češi zůstávají optimisty

Přestože platební morálka zahraničních partnerů není ideální, české podniky na ni zatím příliš nežehrají. 63 procent českých firem stále považuje platební morálku svých zahraničních partnerů za dobrou.

„U českých podnikatelů je takový optimismus běžný. Před tím trošku varujeme, protože české firmy mají tendenci vidět situaci trošičku lepší, než je. Firmy si musí dávat pozor na to, jak jejich partneři platí,“ varovala české podnikatele ředitelka pojišťovny Atradius pro ČR Markéta Stržínková.

Atradius provádí průzkum platební morálky pravidelně každý půlrok. Ten poslední proběhl v rekordních 20 zemích světa a zapojilo se do něj celkem 3538 společností. Cílem průzkumů je zjistit, jak podniky posuzují současnou situaci byznysu.