Klienti zkrachovalé CK Retur marně čekají na své peníze

Ostrava – Přestože byla zkrachovalá cestovní kancelář Retur pojištěná proti úpadku, na peníze za neuskutečněné zájezdy čekají její klienti už pět měsíců. Společnost Generali, u které byla cestovka pojištěna, s vyplácením čeká, až úpadek potvrdí soud. To se ale zatím nestalo, průtahy v soudním řízení údajně způsobuje majitel Returu a jeho matka.

Retur dluží 82 věřitelům 2,5 milionu korun. Pojišťovna má potřebné doklady, čeká ale na rozhodnutí soudu. „Jakmile soud vydá rozhodnutí o úpadku cestovní kanceláře Retur, nebo zastaví řízení pro nedostatek majetku, začne pojišťovna Generali šetřit a vypořádávat nároky klientů,“ informoval mluvčí pojišťovny Jiří Civka. „Pokud by druhá strana celou věc neprotahovala, mohlo již vypořádání dávno proběhnout,“ dodal.

Proč soud váhá?

Krajský soud, který se případem Returu zabývá, zatím nerozhodl, protože zjistil podivné okolnosti kolem podání insolventního návrhu. Ten podala jako údajná zaměstnankyně cestovky matka jejího majitele a soud se nyní domnívá, že se tak chtěl dlužník vyhnout zaplacení zálohy na náklady řízení. Majiteli Returu tedy soud uložil zaplatit 50 tisíc korun.

Navrhovatelka se ale proti rozsudku krajského soudu odvolala. „Krajský soud nyní musí vyčkat rozhodnutí vrchního soudu, kde se spis nachází,“ uvedla mluvčí ostravského krajského soudu Barbara Plchotová.

Klienti Returu už ve vrácení peněz nevěří

„Cestovní kancelář komunikuje zvláštním způsobem. Myslíme si, že peníze už nikdy neuvidíme. Jestli se něco stane, tak to bude jen zázrak,“ uvedla jedna z poškozených klientek kanceláře Simona Pavlisková.


Majitel cestovky: Insolventní návrh jsem podat nemohl

Vše by bylo mnohem jednodušší, kdyby insolventní návrh podal sám majitel a jednatel Returu Lukáš Hlavenka. Ten ale tvrdí, že to udělat nemohl, protože firma už neměla žádné peníze. „Společnost měla v době převodu veškerou hotovost zablokovánu. Jedinou cestou by bylo vybírání plateb v hotovosti a tím získání potřebné částky. To by bylo ovšem nejen nezákonné, ale hlavně neetické,“ uvedl. Návrh prý podá jedině v případě, že soud původní návrh jeho matky zamítne.

Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:

„Jednání cestovní kanceláře Retur hodnotíme jako velmi neseriozní, nestandardní a neprofesionální.“


Klientům tedy zbývá nic jiného než čekat. Mohou ale také podat trestní oznámení nebo nový insolvenční návrh. Když ale firma nemá téměř žádný majetek, zřejmě by soud opět požadoval zálohu na náklady řízení.