ŘSD je ve skluzu s hybridním mýtem

Praha – Ředitelství silnic a dálnic jen stěží stihne do konce roku vypsat výběrové řízení na dodávku pěti tisíc palubních jednotek pro takzvaný hybridní mýtný systém. Jednotky by měly umět komunikovat jak s mýtnými branami, tak i se satelitem, který v budoucnu pokryje silnice nižších tříd.

Zatímco firma Kapsch provozující mýtný systém na dálnicích v současnosti ve vozech České pošty už zkouší polovinu z deseti tisíc chytrých palubních jednotek, stát stále nemá jasno, kteří výrobci dodají ty ostatní. „Zadání není úplně jednoduché. V současné době ho ministerstvo dopravy konzultuje s Fakultou dopravní ČVUT,“ nastínil současný stav projektu náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas.

Pilotní projekt, který má spojit mikrovlnou a satelitní technologii, pečlivě sleduje i Evropská unie. Během tří let chce totiž zavést jedinou palubní jednotku, která bude umět komunikovat s mýtnými systémy v celé Evropě. To ovšem podle Václava Jílovského z expertní skupiny ministerstva financí věnující se mýtnému neznamená, že všechny jednotky ve všech státech bude v budoucnu dodávat jedna jediná firma. „Těch firem samozřejmě bude víc, tak jak to dnes známe třeba u mobilních telefonů,“ vysvětlil Jílovský.

Podle Kaase by test hybridního mýta nemělo ohrozit případné snížení rozpočtu Fondu dopravní infrastruktury. Poslanci sociální demokracie z něj chtějí převést na jiné účely přes pět miliard korun.