Volkswagen kupuje pětinu japonské Suzuki

Tokio – Německá automobilka Volkswagen jde tvrdě za svým cílem stát se největším výrobcem automobilů na světě. Koncern, jehož součástí je i česká Škoda Auto, oznámil, že se chystá uzavřít alianci s japonskou automobilkou Suzuki. Za 2,5 miliardy dolarů, tedy asi 43 miliard korun, koupí VW v Suzuki téměř pětinový podíl. Japonská automobilka na oplátku investuje až polovinu výnosu z prodeje 19,9 procenta svých akcií do Volkswagenu. Kapitálové propojení by mělo posílit vliv obou automobilek.

„Dvě přední světové automobilky spojují síly a připravují se na plnění stále těžších úkolů, které před námi leží,“ poznamenal šéf Volkswagenu Martin Winterkorn. „Společně budeme schopni maximálně využít všech možností k dalšímu růstu,“ dodal.

Suzuki díky transakci získá potřebného partnera pro výzkum, zatímco Volkswagenu se otevře přístup k lepším technologiím pro malé automobily. Očekává se, že dohoda bude dokončena v polovině února. „Je to zajímavá kombinace, která přinese vzájemný prospěch,“ uvedl analytik Toširo Jošinaga. „Suzuki má dobrou pozici v Indii. Totéž platí pro Volkswagen v Evropě,“ dodal.

O chystané alianci už v úterý informovaly zdroje agentury Reuters. Podle jednoho z nich by podíl Volkswagenu v Suzuki mohl snadno stoupnout na kontrolní úroveň přesahující jednu třetinu.

VW chce Suzuki jako dceru

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Společnost před časem uvedla, že se chce do roku 2018 stát největším výrobcem automobilů na světě. To by se jí mohlo relativně snadno podařit, pokud by se Suzuki stala její dceřinou firmou. A VW se netají tím, že by měl na Suzuki zálusk. Suzuki zase dala najevo, že by přivítala jakékoliv smysluplné partnerství poté, co ukončila své vztahy s největší americkou automobilkou General Motors.

Volkswagen tento týden koupil podíl 49,9 procenta v sesterské automobilce Porsche za 3,9 miliardy eur (zhruba 100 miliard korun). Porsche by se mělo v roce 2011 stát desátou značkou skupiny Volkswagen.

Martin Winterkorn, ředitel VW:

„V rámci partnerství se Suzuki může skupina VW učinit velký krok kupředu v segmentu malých automobilů, zejména na rozvíjejících se trzích v Asii. Suzuki může naopak těžit z našich zkušeností s efektivními technologiemi šetrnými k životnímu prostředí.“

Automobilka Volkswagen za prvních deset měsíců letošního roku navzdory světové hospodářské krizi zvýšila prodej o 0,6 procenta na 5,32 milionu vozů. Čistý zisk společnosti se nicméně ve třetím čtvrtletí meziročně propadl o 86 procent na 172 milionů eur. Tržby klesly o více než deset procent na 26 miliard eur.

Provozní zisk čtvrté největší japonské automobilky Suzuki se ve druhém finančním čtvrtletí končícím v září meziročně snížil o sedm procent na 25 miliard jenů (necelých pět miliard korun). Firma nicméně minulý měsíc zečtyřnásobila odhad celoročního provozního zisku díky růstu prodeje na klíčovém indickém trhu.