Letos Češi kupují více menších dárků než jeden velký

Praha - Bez ohledu na hospodářskou krizi to zatím podle odhadů vypadá, že Češi utratí za nákupy pod stromeček stejně peněz jako loni. Zákazníci využívají stále častější předvánoční slevy i zvýhodněné nabídky internetových prodejců. Letos prý ale kupující dávají přednost více menším dárkům než jednomu velkému.

Nervozita obchodníků dosahuje vrcholu. Vánoce jim mají vylepšit letošní slabší tržby. I proto už se rozjíždějí nejrůznější slevové akce, na které jsou zákazníci obyčejně zvyklí až v lednu. Do Česka tak pomalu přichází trend obvyklý ze Západu, kde výprodeje začínají už před svátky. Ještě nikdy taky tolik neplatilo známé heslo - „Náš zákazník, náš pán“. Češi to při nákupech dobře vědí, a proto upřednostňují obchody, které nabízejí ke zboží ještě dárek nebo službu zdarma, například v podobě odvozu zboží domů zdarma.  

Podle průzkumů lidé dají za Vánoce stejně peněz jako loni, někteří internetoví obchodníci ale doufají i ve vyšší tržby – specialista na počítače Alza.cz mluví o neuvěřitelném růstu tržeb, stejně tak Mall.cz. To odpovídá tomu, že se Češi pomalu přesouvají s nákupy z kamenných obchodů na internet.

Podle některých prodejců se ale mění průměrná cena objednaného zboží, to znamená, že pod stromečkem bude víc drobných dárků namísto několika drahých. Největší nápor čekají obchodníci těsně před Vánocemi. Každý pátý Čech totiž nechává shánění dárků až na poslední chvíli.