Švédské automobilce Saab hrozí definitivní konec

Stockholm – Švédská automobilka Saab zápasí o přežití. Kdysi byla symbolem designu, techniky a bezpečnosti, a teď se jí snaží její mateřský koncern General Motors zbavit. Navíc někdo, kdo by měl zájem automobilku koupit, je zatím v nedohlednu. O Saab měl sice zájem švédský výrobce luxusních vozů Koenigsegg, nakonec však z transakce sešlo. Teď GM prodala část technologie čínské automobilkace Beijing Automotive Industry Holding Corporation (BAIC), peníze z tohoto obchodu ovšem udrží Saab nad vodou jen několik měsíců. Během té doby se pro něj musí najít kupec. Pokud se nenajde, hrozí, že Saab definitivně skončí.

Ještě v říjnu a listopadu najala švédská automobilka více než sto nových zaměstnanců a zakázky jí jen rostly. Vše směřovalo k tomu, že Saab skončí v rukou výrobce luxusních aut Koenigsegg. Pak se ale najednou všechno změnilo a automobilce nyní hrozí, že krizi nepřežije, a že její značka zmizí. Koenigsegg totiž od koupi ustoupil. Pokud současný majitel automobilky General Motors nenajde nástupce, firmě bude hrozit útlum a konec.

Firma Saab původně vyráběla letadla, a tak i její auta svůj původ nezapřela. Dokázaly jezdit velmi rychle a díky jejich výjimečnosti si je brzy oblíbili individualisté, umělci nebo architekti. „Vždycky je to pro mě zážitek s tím jet, protože je to plynulá, krásná, taková pohodová jízda, to auto je uklidňující,“ řekl majitel Saabu Lumír Šindelář.

Saab - synonimum bezpečnosti

Nejenže se auta firmy Saab stávala v minulosti stále populárnějšími, ale postupně přinášely i řadu vyspělých bezpečnostních prvků. Například v roce 1958 byl Saab GTA 750 prvním autem na světě, sériově vybaveným bezpečnostním pásem. Saaby se dovážely i za železnou oponu a v tehdejším Československu patřily k tomu nejlepšímu, co se v Tuzexu dalo koupit.

Ve Švédsku se lidé dělili na dva tábory, na fanoušky Saabu a fanoušky Volva. Jedno měly ale obě značky společné – bezpečnost a spolehlivost. „Zatímco Saab byla letecká fabrika, která se snažila stylizovat své výrobky do sportovního designu, Volva byly takové hranaté krabice,“ podotkl redaktor časopisu Auto Tip Zdeněk Vacek. V roce 1962 a 1963 zvítězily Saaby na Rallye Monte Carlo.

Jejich cena se zvyšovala, kvalita tomu ale neodpovídala

V 80. letech ale začala originalita Saabů slábnout a firma se dostávala do potíží. V roce 1990 přešla do rukou amerického General Motors. Zprvu se všichni radovali a očekávali úspěch, ale nakonec začal Saab prodělávat, návrhy nových modelů se nerealizovaly a technika zůstávala na vedlejší koleji. „Za vyšší cenu prodával to techniku Opelu, jenže znamenalo zároveň úpadek kvality, úpadek jízdních vlastností, začal stagnovat vývoj. Když na semaforu vedle sebe zastavil řidič Opelu a Saabu, majitel Opelu se smál a říkal, proč sis koupil Saaba, když já mám úplně to samé za podstatně nižší částku,“ vysvětlil Vacek.

Kvůli ztrátě jeho původního charakteru se od něj začali odvracet i skalní fanoušci a Saab se tak dostal na šikmou plochu. Firmu už nechce ani General Motors, za dobu, co ho vlastní, na něm prodělal šest miliard dolarů. Jako zachránce značky přišel v létě švédský výrobce exkluzivních supersportů Koenigseeg. Ale i on dal nakonec od Saabu ruce pryč. Ten má teď poslední šanci, pokud se nenajde jiný seriózní zájemce, Saab příští rok zanikne.

Saab
  • Saab autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1300/129996.jpg
  • Saab autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1300/129997.jpg