Brigáda, která může vyjít draho

Praha - Konečně osmnáct! Všichni to známe. Úžasný pocit. Jsme mladí a přitom si připadáme strašně chytří. Podle zákona jsme dospělí. Můžeme tedy například podepisovat smlouvy. Jenže někdy nás takový první podpis může přijít pěkně draho. A to dokonce i v případě, že jsme podepisovali smlouvu s přesvědčením, že si vyděláme.

Na našem trhu existuje řada společností, které zprostředkovávají produkty finančního charakteru. Na jednom místě nebo přímo v teple doma nám nabídnou a uzavřou s námi nejvýhodnější spoření či pojištění a my nemusíme osobně obíhat jednotlivé banky či pojišťovny. To je samozřejmě v pořádku. Takové společnosti většinou pracují prostřednictvím svých obchodních zástupců a ty musí někde sehnat. Často je rekrutují z řad studentů, kterým slibují zajímavý přivýdělek. Ne všechny tyto společnosti jsou ale seriózní. Někdy se spíše snaží studenty o peníze připravit než je nechat vydělat.

Sliby versus skutečnost

První jednání je zpravidla ohromující. Perfektně oblečení sebevědomí mladí lidé vyprávějí o možnosti vysokých výdělků a o různých výhodných benefitech a slevách. Na přečtení smlouvy není moc času a vlastně ani prý není třeba. Všechno nám přece vysvětlili.

Jenže všechno ne. Například to, že po podpisu smlouvy musíme zaplatit za jakési blíže nevysvětlené služby firmě skoro dvacet tisíc. Nebo nám „hodná“ firma nabídne i jinou možnost. V případě, že například uzavřeme životní pojištění ve výši 850 korun měsíčně, které budeme platit až do 60 let, máme tyto služby za pouhou jednu korunu.

„Je evidentní, že taková firma nemá zájem o spolupracovníka, ale naopak o to, aby získala dalšího klienta, ze kterého má provize od pojišťovny,“ upozornil finanční poradce Aleš Krajina. „To je prostě multilevel marketing nejhrubšího zrna,“ dodal. V seriozních zprostředkovatelských společnostech totiž zájemce o spolupráci neplatí žádné poplatky a už vůbec není zavazován k tomu, aby on sám uzavřel jakékoli pojištění.

„Na Sdružení obrany spotřebitelů se již obrátilo mnoho mladých lidí, kteří podobným slibům uvěřili a smlouvu podepsali,“ uvedla koordinátorka sdružení Marcela Reichelová. Zpravidla se jedná o studenty ve věku osmnáct až dvacet let. „Jsou snadnou kořistí, potřebují každou korunu a práce vypadá velmi jednoduše. Tyto firmy ale hlavně zneužívají jejich nezkušenosti,“ vysvětlila.

Je možné od nevýhodné smlouvy odstoupit?

Když si mladí lidé uvědomí, že jediné, co pro ně ze smlouvy vyplývá, je uhradit firmě dvacet tisíc nebo platit pojištění, o které vůbec nemají zájem, ptají se, jak od smlouvy odstoupit. Jak na to?

Pokud jste se do podobné situace dostali i vy a smlouvu podepsali například v restauraci nebo na nějaké prezentační akci, máte vyhráno. „Jestliže je smlouva uzavřena mimo obvyklé prostory určené k podnikání, máte právo od takové smlouvy odstoupit do čtrnácti dnů od jejího uzavření, a to i bez udání důvodu,“ vysvětlil advokát Pavel Nastis. Pokud jste ale smlouvu podepsali přímo v sídle či některé z poboček společnosti, zpravidla máte smůlu a musíte splnit to, k čemu jste se ve smlouvě zavázali, tedy firmě zaplatit.

A rada na závěr?

Než cokoli podepíšete, pořádně si smlouvu přečtěte. Pokud nerozumíte, ptejte se. Popřípadě si vezměte smlouvu domů na prostudování. A jestli firma není ochotna vám smlouvu domů půjčit, pak zřejmě není něco v pořádku a od takové firmy rychle pryč.

Bankovky
Bankovky
Více fotek
  • Bankovky autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/20/1951.jpg
  • Posezení v hospůdce autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1030/102917.jpg