Ford přemlouvá zaměstnance k dobrovolným a štědrým odchodům

Detroit - Americký Ford Motor nabídl 41 000 zaměstnancům svých továren v USA odstupné za ukončení pracovního poměru a pobídky k předčasnému odchodu do důchodu. Automobilka se tak snaží snížit mzdové náklady, aby dosáhla plánovaného návratu k zisku v roce 2011. Společnost přitom ještě na konci září v Severní Americe zaměstnávala přes 80 000 lidí.

Zaměstnanci mají mít nárok na 50 000 dolarů (téměř 920 000 korun) v hotovosti a výběr mezi šekem v hodnotě 25 000 dolarů na nákup automobilu či dalšími 20 000 dolarů v hotovosti. Pobídky k předčasnému odchodu do důchodu zahrnují 40 000 dolarů pro kvalifikované pracovníky a 20 000 dolarů pro nekvalifikované.

mluvčí automobilky Mark Truby

„Navzdory lepší situaci v našem odvětví máme stále přebytek zaměstnanců. Pokusíme se dostat své personální kapacity na správnou úroveň a sladit je s poptávkou.“

Firma zatím neupřesnila, kolik zaměstnanců by podle představ podniku mělo nabídku k dobrovolnému odchodu využít. Firma již letos s podobným programem jednou přišla, nabídku však tehdy využila pouze tisícovka pracovníků.

Podle Jana Blažka, šéfredaktora časopisu Auto7, je v Americe velký problém jen tak se zbavit zaměstnanců kvůli uzavřeným smlouvám: „Ford si asi velmi dobře spočítal, že se jim vyplatí nabídnout opravdu velkorysé podmínky odchodu tak, aby motivovali zaměstnance k tomu, aby firmu opustili dobrovolně.“

Pobízení zaměstnanců k odchodu zkusily i evropské automobilky

Pobídky zaměstnancům k odchodu ale nejsou v autoprůmyslu výjimkou. „Tento krok není úplně ojedinělý, děje se poslední dobou poměrně často, a to i v Evropě. I když ne takhle velkoryse. Byl zaznamenán i u francouzských automobilek, které se snažily dostat lidi předčasně do důchodu, potažmo i u německých značek,“ dodal Blažek.

Propouštění navíc nebude u Fordu jediným opatřením, jak ušetřit a získat víc peněz na rozvoj. Chystá se také prodat švédské Volvo do Číny. Podpis smlouvy s tamní automobilkou Geely je údajně na spadnutí.

Současné krizi v automobilovém průmyslu odolává Ford lépe než jeho domácí konkurenti General Motors a Chrysler, kterým musela pomoci americká vláda. Automobilky GM a Chrysler byly dokonce po určitou dobu nuceny využívat bankrotovou ochranu před věřiteli. Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize zpomalila ekonomiku, ztížila přístup k úvěrům a snížila spotřebitelskou důvěru. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.