Dopraváci podepsali kolektivní smlouvu, stávka nebude

Praha – Odboráři a pražský dopravní podnik dnes podepsali novou kolektivní smlouvu, která bude platit tři roky až do roku 2012. Dohoda mimo jiné zmrazuje růst platů zaměstnanců. Kolektivní smlouva ale ukousne i z některých benefitů, pracovníci podniku třeba zaplatí více za stravenky a méně peněz dostanou v poukázkách. Mohou ale dále jezdit i se členy rodiny zdarma a zůstal jim týden dovolené navíc.

Smlouvu po několikaměsíčním vyjednávání podepsal se zástupci odborových organizací generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák a za magistrát radní pro oblast dopravy Radovan Šteiner (ODS). Kolektivní smlouva zaměstnancům zaručuje, že průměrná mzda v roce 2010 nepoklesne za srovnatelných podmínek pod úroveň výplat letošního roku. Podobně budou mít zaměstnanci garantované mzdy v letech 2011 a 2012, výše mzdy nemá být nikdy nižší než v předchozím roce.

Primátor Pavel Bém (ODS) ocenil zmražení mezd:

„Všichni si utahujeme opasky, dopravní podnik si utahuje opasky a je to reflexe ekonomické reality této země, tohoto kontinentu a konec konců i tohoto globálního světa, který se propadl ve své nejcivilizovanější části do hospodářské a ekonomické krize.“


Odboráři se dohodli s vedením firmy také na některých úsporných opatřeních. Podle Béma tím město ušetří zhruba 80 milionů korun. Zaměstnanci například dostanou méně na takzvaných flexipasech, tedy poukázkách, které mohou použít při nákupu v lékárnách, ve sportovních a vzdělávacích zařízeních nebo při zakoupení zájezdů či vstupenek na kulturní akce. Zatímco dosud jim je dopravní podnik poskytoval v částce 4000 korun, příští rok to bude pouze 1200 korun.

Dopravní podnik bude také méně přispívat na obědy. Dosud za stravenky platil 44 korun, zatímco zaměstnanci si dopláceli 36 korun. Nyní obě strany zaplatí 40 korun.

Zaměstnancům zůstane zachováno zaměstnanecké jízdné, kdy za paušální částku 50 korun mohou jezdit pražskou MHD zdarma. Stejná výhoda platí i pro jejich rodinné příslušníky, kteří ale musí zaplatit 200 korun. Kolektivní smlouva také dále počítá s jedním týdnem dovolené navíc, než kolik stanovuje zákoník práce, a dopravní podnik bude zaměstnancům i nadále přispívat na penzijní připojištění a životní pojištění.

Jednání o nové kolektivní smlouvě bylo velmi komplikované. Předcházela mu diskuse o dlouhodobém financování podniku podle evropských směrnic, promítly se do něj i hrozby dopraváků stávkou. Nezanedbatelné dopady do vyjednávání měla také hospodářská krize.

Metro
Metro