České výrobky mají v Indii skvělou pověst

Dillí – Z Indie se stává ekonomika budoucnosti. Jde totiž o jeden z nejrychleji se rozvíjejících států světa. Navíc má její trh obrovský potenciál a její HDP roste osmi procenty navzdory krizi. Indie má svou kapacitou do 15 let předstihnout i Spojené státy americké. Přitom ještě v polovině osmdesátých let žila většina indických domácností ze zhruba pěti dolarů na den. To vše je nemalé lákadlo pro zahraniční investory ze všech koutů světa.

Krize se indické ekonomiky také dotkla, ale ne tolik, jako například té čínské. Indie totiž na rozdíl od Číny není tak závislá na mezinárodním obchodě. Přesto ale indická vláda musela napumpovat do ekonomiky asi sedm miliard dolarů, navíc ji podpořila snížením daní a úrokové sazby.

Češi mají u Indů velké plus

I pro české podnikatele představuje Indie velký potenciální trh. Na Čechy je totiž v Indii dobře nahlíženo. Už ve dvacátých letech minulého století Československo do Indie dodávalo obráběcí stroje a zařízení pro cukrovary. Baťa tu měl své obuvnické závody. České výrobky na indickém trhu mají výbornou pověst a české podniky jsou proto jen vítány. Továrna Škoda Auto je podle Srivastavy, indického velvyslance v ČR, jedním z nejúspěšnějších podniků se zahraniční účastí v Indii.

„Jsme obrovská země se spoustou příležitostí v oblasti vědy a techniky, a víme, že Česká republika má v tomto oboru řadu vynikajících odborníků, také víme, že podporujete inovace, a to je právě to, co teď Indie potřebuje. Šancí pro české mozky je celá řada,“ uvedl Dr. Prahlada, vědec z National Aerospace Laboratories.

Ekonomika otevřená pro zahraniční dodavatele

„Indie má otevřenou ekonomiku, obchodní výměna mezi ČR a Indií vzrostla za poslední 4 roky čtyřnásobně, to je velmi dobrý výsledek. Ale myslím si, že jsme teprve na začátku daleko intenzivnější spolupráce,“ dodal Srivastava. Loni překročila výměna mezi Indií a Českem hranici jedné miliardy dolarů. Za první polovinu letošního roku ale kvůli krizi celkový obrat klesl o 46 procent.

Investory lákají hlavně daňové úlevy a zatím se to daří. Navíc se každým rokem o miliony rozrůstá střední třída, která chce nově nabyté peníze utrácet. Firmy, které míří do Indie, se nejspíš neobejdou bez dobrého místního partnera. Největšími překážkami jsou byrokracie, korupce či cla. Indie si pečlivě chrání vnitřní trh. Například za dovoz piva zaplatí importéři 100procentní clo. Takto se stát snaží přimět importéry, aby radši výrobu přenesli do Indie, a místní ekonomika z ní tak mohla benefitovat.

Vývoj v letech 2004 až 2008
Vývoj v letech 2004 až 2008