Vymění nám obchodníci nevhodné vánoční dárky?

Praha – Vánoce si asi většina z nás spojuje s dárky, které mají potěšit. Pod stromečkem můžeme najít téměř cokoliv od teplých lyžařských ponožek, svetrů a dalšího oblečení až po drahou elektroniku nebo třeba auto. Ne vždy se ale dárky trefí do našeho vkusu, v případě oblečení se někdy netrefí do naší velikosti. Co s takovým dárkem dělat? Skončí někde na dně skříně, nebo je možné ho vyměnit?

Na výměnu nepovedených dárků nemáme žádné právo. Nicméně obchodníci ve snaze vyjít svým zákazníkům vstříc, tuto možnost často nabízí. Zboží zakoupené před Vánocemi je možné vyměnit v některých obchodech třeba až do konce ledna. Pokud tuto možnost obchodník nabízí, měli bychom se ještě před nákupem přesvědčit, zda se vztahuje i na námi vybrané zboží.

Jistotu nabízí nákup po internetu

Mnohem lepší podmínky pro výměnu nevhodných dárků skýtá nákup prostřednictvím internetu, telefonu nebo třeba přes inzerát v novinách, mailem nebo faxem. Pokud využijeme pro nákup některý z těchto prostředků, máme podle ustanovení § 53 odstavce 7 občanského zákoníku právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů ode dne převzetí zboží. Jestliže v této lhůtě zboží vrátíme třeba i proto, že se dárek nepovedl, musí nám prodávající vrátit plnou cenu výrobku a máme také nárok na náhradu skutečně vynaložených nákladů, mezi které patří například poštovné a balné.

Reklamace vadného dárku

Někdy nastane také situace, že se nám dárek sice líbí, ale bohužel nefunguje tak, jak má. V takovém případě nám nezbude nic jiného než ho reklamovat. Obecně platí, že zboží můžeme reklamovat ve lhůtě 24 měsíců od zakoupení. Pokud ovšem zákazník reklamuje během prvních šesti měsíců od zakoupení výrobku, má mnohem větší práva. Může požadovat vrácení ceny výrobku nebo jeho okamžitou výměnu a důkazní břemeno, že vada byla způsobena nešetrným zacházením, leží na prodávajícím.

Při reklamaci bude samozřejmě potřebovat doklad o koupi zboží, tím může být záruční list nebo paragon. Pokud jsme platili platební kartou, mělo by být podle evropských regulí možné vyřídit reklamaci i bez tohoto dokladu. Avšak čeští obchodníci si s tím mnohdy nevědí rady, a tak se vyplatí doklady o koupi raději pečlivě schovávat.

Přijmout zboží k reklamaci obchodník musí po celou svou provozní dobu. Nemůže se vymlouvat třeba na to, že v prodejně zrovna není odpovědný vedoucí a že si zákazník má přijít zítra. O přijetí zboží k reklamaci je obchodník povinen sepsat reklamační protokol. Ten musí obsahovat především údaje o prodejci - IČO, název, adresu sídla - a dále kontakt a jméno osoby, na kterou se můžete s reklamací obrátit. Nezbytnou náležitostí je také specifikace toho, čeho se v rámci reklamačního řízení domáháme.

Za zmínku také stojí to, že zboží nemusíme nutně reklamovat v prodejně, kde jsme ho zakoupili, ale i v jiné prodejně téže obchodní sítě, pokud je blíže našemu bydlišti. Pokud tedy třeba Ostravák nakoupil vánoční dárky na výletě do Prahy a chce je reklamovat, nemusí kvůli tomu znovu vážit cestu do hlavního města, když má tentýž prodejce pobočku také v Brně.

Na vyřízení reklamace má obchodník ze zákona 30 dní. Pokud ji v tomto termínu nevyřídí, může zákazník požadovat okamžité vrácení peněz nebo výměnu zboží za nové.

Práce na počítači
Práce na počítači
Více fotek
  • Práce na počítači autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1253/125276.jpg
  • Vánoční nákupy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1300/129974.jpg