Vánoce obchodníkům přejí

Praha - Vánoční nakupování pomalu končí. Většina lidí už zabalila dárky, napekla cukroví a koupila stromeček. Obchodníci si mnou ruce. Očekávané tržby byly srovnatelné s úrovní minulého roku, přestože se většina z nich obávala citelného propadu v důsledku finanční krize. Letos výrazně rostly také internetové ochody. Objednávek je podle marketingové ředitelky KASA.cz a Obchodní dům.cz Jitky Součkové zhruba o 25 procent více než v loňském roce.

V letošním roce zvítězily praktické dárky. Hitem Vánoc jsou dále značkové hračky, drobná elektronika, knihy, exotické ovoce a alkohol. Naopak mírný pokles byl zaznamenán u sportovního vybavení. Pro obchodníky byla nejzajímavější zlatá neděle. Přesto ale silné vánoční období nedožene propad celého roku.

Výprodeje začaly už před svátky. „Strategie se obchodním řetězcům určitě vyplatila, zaznamenaly až 15procentní nárůst v tržbách. Dá se říci, že český zákazník slevy velmi dobře vnímá a i očekává,“ vysvětluje projektový manažer portálu Akční ceny.cz Ivo Horák. Další slevy na zákazníky čekají hned po svátcích. „Doporučil bych nečekat, ta šíře zboží nebude taková jako v prosinci,“ upozorňuje Horák.

Video Obchody zažívají předvánoční žně
video

Obchody zažívají předvánoční žně

V kamenných prodejnách je narváno stejně jako loni

Poslední tři dny před Štědrým večerem nakupovali Češi v kamenných prodejnách stejným tempem jako během zlaté neděle, někde prodej dokonce ještě stoupl. Lidé nakupují dárky a dražší jídlo v daleko větších objemech než během roku. Například Globus zaznamenal během posledních tří dnů nárůst obratu v řádu několika procent jak vůči víkendu, tak v porovnání se stejným obdobím loňského roku. V prodejnách Albert narostly tržby mezi dvěma posledními víkendy o 16 procent. Prodeje společnosti Tesco jsou podle mluvčí Evy Karasové v posledních třech všedních dnech srovnatelné se zlatou nedělí.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Češi však navzdory vánočním prodejům v době hospodářské krize a rostoucí nezaměstnanosti omezili výdaje a šetří. Letošní rok proto bude pro obchodníky celkově špatný a maloobchodní tržby by měly podle analytiků kvůli menším útratám meziročně klesnout až o pět procent.

Vánoční nákupy
Vánoční nákupy