Američané o Vánocích více utráceli

New York – Lidé ve Spojených státech amerických letos o Vánocích utráceli více než loni. To zvedlo obchodníkům náladu, ale i tržby. Právě maloobchodní tržby od 1. listopadu do 24. prosince letošního roku vzrostly v USA o 3,6 procenta. Loni se přitom ve stejném období snížily o 3,2 procenta. Tento loňský pokles ovlivnila rostoucí nezaměstnanost a úvěrová krize. Banky tak snížily dostupnost spotřebitelských půjček.

I když jde o malá procenta, jejich vliv na ekonomiku USA je ohromný. Spotřebitelské výdaje se totiž na ekonomické aktivitě země podílejí zhruba 70 procenty. I zisky prodejců v posledním roce by se měly zlepšit. Plánování pohybu zásob totiž lépe odpovídalo vývoji poptávky spotřebitelů.

Loni byla ekonomika USA před Vánocemi v kritickém stavu, letošní podmínky byly stabilnější. Navíc byl předvánoční prodej v USA podpořen internetovým obchodem. Za celou sezonu se internetové tržby zvýšily o 15,5 procenta, v kamenných obchodech přitom prodej klesl o desetinu.

Předvánoční posílení prodejů s sebou však nese jedno ale. Obchodníci jen těžko přilákají nakupující během ledna. Před Vánoci totiž zákazníci neměli zájem o dárkové karty. Na povánoční prodej obchodníci přitom spoléhají čím dál více. Dárkové karty jsou však většinou jeho tahounem.