Prodej mobilních telefonů klesá

Praha – Letos se u nás prodalo méně mobilů než loni. Stále také klesá počet pevných linek. O Vánocích se kvůli levným MMSkám také poslalo méně SMSek. Krize se tedy projevila i v telekomunikacích. Vliv ale mají i direktivní nařízení Evropské komise. Příkladem je výše cen roamingu. Nařízení Českého telekomunikačního úřadu o výši propojovacích poplatků mezi operátory má na českou telekomunikaci také vliv. Finanční výsledky mobilních operátorů tak za letošek poklesnou v řádech procent.

V České republice funguje 13,5 milionu aktivních SIM karet. Proto už velký nový prostor pro operátory neexistuje. Ve srovnání s minulým rokem přibyli zákazníci v řádu statisíců. Stále ale existují „nenasycené“ skupiny. Těmi jsou důchodci. Pouze 7 z 10 totiž vlastní mobilní telefon. SIM karty mohou sloužit i jiným účelům. Příkladem je jejich využití v nápojových automatech.

Klesá ale nejen prodej SIM karet, ale i nákup samotných přístrojů. Letos se jeho pokles odhaduje na 10 až 15 procent. Letos lidé šetřili. Pokud tedy mobilní telefony nakupovali, šlo o klasické, dobře vybavené přístroje. Rok od roku jsou ale stále populárnější chytré telefony. Na ty bude nejspíš sázet většina velkých výrobců telefonů v příštím roce. Lidé si totiž zvykají na nové technologie. Příkladem bude nárůst zasílaných MMS během letošních Vánoc nebo rostoucí popularita internetu v telefonu. Meziročně se počet uživatelů, kteří jej využívají, zdvojnásobil.

S nárůstem využívání mobilních technologií klesá počet pevných linek. Během tří let klesl počet připojených domácností či firem o 30 procent. Krize se tady proto příliš nepodepsala. Jde spíše o dlouhodobý trend.

Ilustrační foto
Ilustrační foto