Automobilový trh bude patřit Číně

Praha – Největším trhem světa se letos poprvé stala Čína, kde se prodá rekordních 13 milionů aut. Vyspělé země se musí připravit na to, že automobilové těžiště světa se bude v důsledku krize ještě rychleji než před ní přesouvat do rozvojových zemí. Pro to hovoří nejenom tamní výrobní náklady, ale také velice nízká vybavenost domácností auty a v neposlední řadě rostoucí populace.

Prezident automobilky SAIC Motor Čchen Chung předpovídá, že prodej osobních aut příští rok stoupne o 15 procent na 15 milionů. Vláda v Pekingu hodlá nadále podporovat prodej především daňovými úlevami. Výrobcům nahrává také vysoká míra úspor ve velkoměstech. Tlak na snižování cen, příznačný pro vyspělé země, jim v Číně nehrozí.

Automobiloví experti předpokládají, že příští rok poptávka ožije v Severní Americe, Británii a Japonsku. Ale v Německu, kde letos díky šrotovnému dočasně šplhala vysoko nad evropský trend, ochabne. Citelného propadu se obává i německá automobilová asociace VDA. „Příští rok bude nesmírně obtížný,“ připouští také šéf německého Volkswagenu Martin Winterkonr.

V Evropě je několik zemí, jejichž hospodářská prosperita „visí“ na automobilkách. Poslední zpráva Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) na prvních místech jmenuje Česko a Německo, kde se na celkové produkci ekonomiky podílejí skoro čtyřmi procenty. Ale také v zemích, jako jsou Slovensko, Maďarsko a Španělsko, tvoří automobily a jejich díly více než pětinu průmyslového vývozu.