Producenta hudebních nosičů Davay poslali věřitelé do konkurzu

Brno - Brněnská firma Davay, dříve jeden z největších distributorů CD a DVD, skončí v konkurzu. Na schůzi věřitelů u Krajského soudu v Brně se na tom dnes dohodla většina přítomných věřitelů, kterým Davay dluží zhruba 25 milionů korun. Firma přitom navrhovala svou reorganizaci, která by údajně umožnila věřitelům vyplatit jejich pohledávky ve vyšší míře. To ale věřitelé zamítli. Do platební neschopnosti se podle insolvenčního návrhu dostal producent médií poté, co jeho největší odběratel Tesco Stores začal razantně snižovat skladové zásoby a požadovat zpětné odkoupení neprodaných nosičů. Tesco prý o problémech firmy Davay nicméně nevědělo.

S reorganizací přitom souhlasil i insolvenční správce firmy Ivan Rott.
"Věřitelé rozhodli o tom, že firma Davay skončí v konkurzu, tudíž ta
výnosnost vzhledem k jejich pohledávkám bude podstatně nižší," řekl
novinářům po jednání soudu právní zástupce firmy Michael Buchlovský.

Výrobce médií je v insolvenčním řízení od 23. října na vlastní návrh. Do insolvenčního řízení se přihlásilo 31 věřitelů, kteří si nárokovali 32,2 milionu korun. K soudu se nedostavili všichni věřitelé, ale jen ti, jejichž souhrnný nárok činil necelých 26 milionů. Z nich dnes pro prohlášení konkurzu hlasovalo více než 90 procent podle objemu pohledávek.

Za úpadek prý může tlak Tesca

Rostoucí tlak ze strany obchodního řetězce je podle dřívějších informací jejího jednatele Miroslava Jandory hlavní příčinou úpadku firmy. Řetězec před více než dvěma lety začal podmiňovat nové dodávky zboží zpětným odběrem neprodaných CD a DVD nosičů, a to přesto, že o tom neexistovalo žádné ujednání, uvedl Jandora v insolvenčním návrhu. Jen v loňském roce se měly skladové zásoby snížit o zhruba jednu třetinu.

Podle Buchlovského tak ale Tesco zneužilo svého dominantního postavení. Jednou z cest, jak zvýšit výnos pro věřitele, byla proto podle návrhu na reorganizaci firmy i žaloba na Tesco, která by mohla do majetkové podstaty přinést více peněz. To ale hlavní věřitelé, firmy Supraphon, Magic Box či
Bontonfilm, odmítli. „Všichni velcí věřitelé, kteří o tom (konkurzu) rozhodli, jsou nyní dodavatelé Tesca. Je to nedostatek jejich odvahy,“ podotkl Buchlovský. Podle firmy je tak škoda, že se současný zákon o významné tržní síle, kontrolující vztahy mezi řetězci a dodavateli, týká pouze potravin, a ne i
jiného zboží.

Tesco o problémech Davaye údajně nevědělo

Mluvčí Tesco Stores Eva Karasová uvedla, že řetězec plánoval s firmou Davay v budoucnu další, dokonce rozšířenou spolupráci. "S Davay jsme vedli
pravidelná obchodní jednání, ale o svých problémech nás bohužel společnost
neinformovala. O její špatné ekonomické situaci jsme se dozvěděli až z
insolvenčního rejstříku," uvedla Karasová. Tescu je podle Karasové líto, že Davay s nimi pokračování dlouhodobé spolupráce neřešil včas, konstruktivně
a v souladu s novými trendy na trhu s hudebními nosiči, které reflektují
změny chování zákazníků. "Tento přístup nám zkomplikoval plynulost
zásobování tohoto zboží," dodala.

Ještě na konci 90. let firma vydělávala kolem 300 milionů korun ročně. V posledních několika letech se díky rozvoji rychlého internetu umožňujícího často nelegální stahování hudby a filmů obrat snižoval až na předloňských zhruba 180 milionů korun. Negativně se projevil i trend vydavatelů novin a časopisů, kteří ke svým tiskovinám začali přibalovat velmi levné hudební a filmové nosiče.

Hypermarket Tesco
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24