USA prodává málo aut, automobilky letos sází na Indii a Čínu

Detroit/Dillí – Americkým automobilkám se loni nedařilo. Prodaly nejméně automobilů od roku 1982, kdy byly Spojené státy americké v recesi. Čína je tak vystřídala na pozici největšího automobilového trhu světa. Oproti roku 2008 se v USA prodeje propadly o 21 procent. Za tímto vývojem stojí především hospodářské problémy a špatná situace na trhu práce. Z trojice největších automobilek USA se loni bankrotu vyhnul pouze Ford, a zvýšil tak svůj podíl na americkém trhu. General Motors a Chrysler bankrotem prošly a zotavily se jen díky mohutné finanční injekci ze strany vlády. Nedařilo se ani největší světové automobilce Toyota. Její prodeje v USA se propadly o 20 procent.

Naopak zahraničním automobilkám se na americkém trhu dařilo. Do popředí se dostala asijská konkurence, firma Hyundai se svou dceřinou společností Kia Motors. Prosinec již přinesl všeobecné zlepšení. Hlavně ale pro ty automobilky, které se specializují na výrobu menších a levnějších aut. Jde tedy o Ford, Hondu, Toyotu a Nissan.

I největšímu čínskému výrobci automobilů SAIC Motor se v loňském roce dařilo. Ten loni zvýšil prodej o 57 procent na 2,72 milionu vozů. Společnost SAIC spolupracuje s předními světovými automobilkami, například s největším americkým výrobcem automobilů General Motors nebo s evropskou jedničkou Volkswagen. Čína tak díky vládním opatřením a podpoře poptávky i loňskému silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Prodalo se tam 9,23 milionu vozů.

Šrotovné – někde končí, jinde pokračuje

Vývoj automobilového průmyslu byl v loňském roce podpořen i zavedením šrotovného. Vlády tak reagovaly na pokles poptávky po automobilech v důsledku hospodářské krize. Toto opatření zavedly Německo, Itálie, Francie, Španělsko, Británie, Slovensko nebo třeba Japonsko.

Například v Německu díky šrotovnému loni stoupl prodej o 23 procent na 3,81 milionu vozů, tedy nejvyšší úroveň za posledních 17 let. Vláda jej zavedla již na začátku roku 2009 a vyčlenila na něj 5 miliard eur. Na prémii 2500 eur měli nárok lidé, kteří si objednali nový automobil a současně nechali sešrotovat nejméně devět let starý vůz. Již v prosinci ale Německo ukončení programu šrotovného pocítilo a letos očekávají odborníci na největším automobilovém trhu v Evropě výrazný pokles poptávky.

Japonskému automobilovému trhu nepomohlo ani zavedení šrotovného. Poprvé od roku 1971 tam prodej automobilů klesl pod tři miliony vozů. Japonská vláda tedy program prodloužila do letošního září. Vláda rovněž navrhuje snížit daň z auta, avšak ponechat daň z benzinu. Japonský trh s automobily se postupně zmenšuje od svého vrcholu v 90. letech. Za jeho dlouhodobým poklesem stojí například menší zájem mladých lidí o vlastní vůz či konkurence ze strany efektivní hromadné dopravy v zemi.

Budoucností automobilového průmyslu je Indie

Kvůli krizi a poklesu prodeje v rozvinutých ekonomikách se automobilky snaží hledat alternativní odbytové trhy. „Indie bude hrát klíčovou roli v plánech Toyoty na globální expanzi a nastal čas, abychom zde strategicky urychlili svůj růst,“ uvedl místopředseda Toyoty Kazuo Okamoto. Největší šanci na úspěch tu mají malé automobily. Toyota Motor uvedla na indický trh nový sedan - Toyotu Etios. Bude se prodávat za méně než 500 tisíc rupií, tedy necelých 200 tisíc korun. Toyota by v Indii ráda prodala 70 tisíc vozů ročně. I General Motors na zdejší trh uvádí miniautomobil Chevrolet Beat, ten se bude prodávat dokonce jen za 334 tisíc rupií. Tato expanze zkomplikuje situaci současně největší firmy na indickém trhu Maruti Suzuki, jež nyní drží polovinu tamního automobilového trhu.

Indie se stává největším bojištěm, tedy alespoň v kategorii malých a levných aut. Asi tři čtvrtiny Indů má o takové vozy zájem. „Je to trh, kde je přes miliardu lidí. Samozřejmě, ta koupěschopnost obyvatelstva je velmi omezená. Zatím. Ale řekněme ze strategických důvodů se ty automobilky už nyní snaží, zejména v segmentu těch malých jednoduchých aut, si urvat na tom trhu nějaký svůj tržní podíl,“ uvedl Jan Blažek z Auta 7. O indický trh ale bojuje i Škoda Auto. „Škodovka se tam rozvíjí, ten trh je pro ni velmi důležitý. Může těžit z toho, že patřila k jedněm z automobilek, které na ten trh vstoupily nebo viděly ten potenciál jako jedny z prvních,“ dodal Blažek. Zatím ale uspěla především s většími vozy. Loni v Indii prodala 2,3 tisíce Superbů.