Češi kvůli krizi berou útokem akční nabídky

Praha - Češi kvůli hospodářské krizi mnohem častěji nakupují zboží zařazené za výhodnější cenu do akčních nabídek, pomocí kterých se obchodní řetězce snaží přilákat zákazníky do svých prodejen. Obchodníci i jejich dodavatelé tak přicházejí o značnou část svých zisků. S odvoláním na výsledky průzkumů GfK Czech to dnes uvedl Antonín Parma ze společnosti Blue Events, podle kterého se české domácnosti ani v době krize zpravidla nechtějí příliš uskrovňovat. V obchodech proto nehledají tak často to nejlevnější zboží, ale spíše se zaměřují na nabídku s nejvyšší možnou hodnotou za nejnižší dostupnou cenu.

Nákup zboží v akci podle Parmy nyní v Česku roste výrazným tempem. „Zvláště markantní je to v případě značkového rychloobrátkového zboží, jehož nákupy v akci se v roce 2009 oproti předchozímu roku zvýšily zhruba o polovinu a oproti situaci před dvěma roky se prakticky zdvojnásobily,“ uvedl Parma.

Prodej privátních značek roste jen zlehka

Naproti tomu nákupy privátních značek obchodních řetězců podle údajů GfK v průměru rostou jen mírně. Zvyšuje se ovšem jejich objem v rámci slevových akcí, protože i tyto maloobchodní značky se stále více stávají jejich součástí.

Antonín Parma ze společnosti Blue Events:

„Promoční akce hrály na maloobchodním trhu vždy klíčovou roli. V době ekonomické krize jde však o téma doslova související s přežitím obchodníků i jejich dodavatelů.“

Akční nabídky sice obchodníkům pomáhají částečně korigovat propad prodejů, zároveň ale mají nepříznivý vliv na ziskovost. „Ještě horší jsou však dlouhodobé dopady do poklesu věrnosti zákazníků vůči značkám i maloobchodním řetězcům,“ upozornil Parma na další úskalí vyšší četnosti akčních nabídek.

Akce jsou již tradicí předvánočního času

Akční nabídky cenově zvýhodněného zboží byly jako již tradičně důležitou zbraní i v loňském předvánočním konkurenčním boji obchodních řetězců. Obchodníci tehdy ve srovnání s rokem 2008 zvýšili počet slevových akcí, do kterých zároveň zařadili více druhů zboží.