Problémy s mýtem na Slovensku mají jen nezodpovědní dopravci

Bratislava – Elektronický výběr mýtného na Slovensku funguje velmi dobře. Tvrdí to tamní ministr dopravy Ľubomír Vážný. Výtky protestujících dopravců považuje za neoprávněné, problémy s výběrem mýta podle něj mají jen ti dopravci, kteří se na něj včas nepřipravili. Kolony na hraničním přechodu Mosty u Jablunkova, kde řidiči kamionů v minulých dnech kvůli mýtnému čekali v koloně až 30 hodin připisuje tomu, že tento hraniční přechod byl vždy úzkým místem. Naopak za protestující slovenské řidiče se staví jejich čeští kolegové.

Vážný nevidí žádný důvod, proč by jeho ministerstvo mělo výběr elektronického mýtného pozastavit tak, jak si přejí dopravci. „Mám pocit, že ti protestující dopravci zneužívají situaci,“ podotkl.

Vážný připouští drobné problémy třeba s tím, že některé palubní čtečky nefungují, avšak nepovažuje to za vážnou komplikaci. „Momentálně registrujeme ze 62 tisíc vydaných jednotek nefunkčních 179. Zase je to jen mizivé procento z celého objemu,“ konstatoval.

Video Rozhovor s Martinem Felixem
video

Rozhovor s Martinem Felixem

Slovenský ministr dopravy Lubomír Vážný:

„K dnešnímu dni je vydáno 62 tisíc palubních jednotek, oproti tomu máme možná sto, možná dvě stě protestujících. Jsou to ti dopravci, kteří zanedbali svou zákonnou povinnost a nepřipravili se na puštění elektronického systému mýta.“


Zvládat se podle něj daří i krizovou situaci na hraničním přechodu Mosty u Jablunkova. Řidiči, kteří tam stojí v kolonách, už mají k dispozici toalety a občerstvení. Poskytovatel systému tam navíc posílil prodejní místa jednotek tak, aby probíhalo odbavování kamionů co nejplynuleji.

Česmad Bohemia: Slovenští řidiči propadají zoufalství

Naopak protestujícím slovenským dopravcům dává za pravdu české sdružení Česmad Bohemia. Problémy s mýtným systémem podle něj skutečně existují, palubní čtečky mnohdy nedostali ani dopravci, kteří je pro své kamiony objednali ve značném předstihu. Zdržení na hranicích jim navíc způsobuje značné ztráty. „Jsou to milionové ztráty na straně našich dopravců a myslím, že i slovenských,“ informoval mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

Protestní akce proti mýtnému na Slovensku podle Felixe vznikají spontánně. „Myslím si, že taková prohlášení, že všechno běží úplně bezvadně, když oni jsou denně konfrontováni s obrovskými ztrátami a šikanou, že to právě vyhnalo dopravce do ulic. Tady nejde o nějaký organizovaný protest, ale o vyjádření naprostého zoufalství,“ míní. Čeští dopravci však podle něj neplánují, že by se zapojili do protestů, aby své slovenské kolegy podpořili.

Dopravci považují systém slovenského mýtného za nepřipravený. Upozorňují na problémy s registrací do něj či na to, že se špatně shání palubní čtečky. Vadí jim také, že musí platit i za některé nekvalitní silnice první třídy a že tyto cesty nejsou označené. Protestují také proti placení za celé úseky silnic i v případě, že z nich využijí jen stovky metrů. Elektronické mýtné se od Nového roku na Slovensku vztahuje na všechna vozidla nad 3,5 tuny.