Čína - největší exportér a prodejce aut

Šanghaj – Čína loni předběhla Německo, a stala se tak největším vývozcem světa. Její exportéři už tedy překonali období oslabení. Podle předběžných údajů vyvezli Němci do světa zboží za 1,17 bilionů dolarů, Čína naproti tomu exportovala ještě o 30 miliard dolarů více. Zemi mimo jiné napomohlo i připojení ke Světové obchodní organizaci. To ale není její jediné loňské prvenství. Zatímco ve většině vyspělého světa svírá automobilky odbytová krize, pro Čínu to rozhodně neplatí. Na zdejším trhu zafungovala vládní protikrizová opatření a celkový prodej motorových vozidel se díky nim loni zvýšil skoro o polovinu na 13,6 milionu vozů. To spolu s propadem prodejů aut ve Spojených státech Číně s přehledem zajistilo pozici největšího automobilového trhu na světě.

Čína je největším světovým vývozcem

„Tamní vláda v minulém roce přijala mohutný stimulační balíček v oblasti rozpočtové a měnové politiky, banky poskytly více než dvojnásobek nových úvěrů oproti roku 2008. Takže můžeme říct, že Čína jednoduše používá úvěrový doping, ale to není dlouhodobě udržitelné,“ komentuje situaci Aleš Tůma, analytik Partners.

Video Čína je největším exportérem světa
video

Čína je největším exportérem světa

Při vývozu ale Číně pomáhá i kurz tamní měny. Ten je podhodnocený, a čínské zboží je pak v zahraničí levnější. Už tak je země známá levnými výrobky. „Čína sice překonala Německo, její ekonomická struktura se ale musí zlepšit. Čínský export má jen malou přidanou hodnotu, což je třeba změnit,“ uvádí ekonom z Asian development bank Čuang Ťien. Už nyní je faktem, že produkce sofistikovaných výrobků pomalu roste.

Teritoriálně je Čína velkým vývozcem do Evropské unie a USA. Hlavními exportními artikly, co do objemu, jsou obuv a textil. Dle finančního vyjádření ale již převažují stroje a telekomunikační zařízení. Růstový potenciál Číny není ani po krizi zdaleka vyčerpán. Podle Libuše Bautzové, analytičky ČT, má Čína ještě velké rezervy na vnitřním trhu. Rizikem ale může být abnormální růst její burzy, který loni zaznamenala. Může jít o bublinu, která hrozí splasknutím kvůli špatnému úvěrování.

Čína také loni předehnala USA, a stala se tak největším prodejcem aut

V USA se loni prodalo 10,4 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, což bylo nejméně za 27 let. Čínský údaj zahrnuje i těžké nákladní automobily. Společnost Orient Securities však upozornila, že odbyt v Číně je vyšší než v USA i po odečtení zhruba 650 000 prodaných těžkých nákladních vozů.

„Prodej (v Číně) byl ve většině částí loňského roku mimořádně žhavý,“ uvedl analytik Čchin Sü-wen z firmy Orient. „Mnoho lidí muselo na svůj automobil čekat týdny, nebo dokonce měsíce,“ dodal.

Prodej samotných osobních automobilů se loni v Číně zvýšil o 53 procent na 10,3 milionu vozů. Jenom v prosinci přitom vyskočil dokonce o 89 procent na 1,1 milionu vozů. Analytici očekávají, že v letošním roce prodej aut v Číně stoupne o zhruba deset procent.

Čína automobilkám nahání ztracené zisky

Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles prodeje na rozvinutých trzích. Největší americká automobilka General Motors již začátkem minulého týdne oznámila, že její prodej v Číně loni stoupl o 67 procent na 1,8 milionu vozů. Největší evropský výrobce automobilů Volkswagen, jehož součástí je Škoda Auto, loni zvýšil čínský prodej o 37 procent na 1,4 milionu vozů.

Klíčovou roli v rychlém růstu čínského trhu nyní hrají vládní opatření na podporu poptávky. Potenciál pro další růst pak přináší přetrvávající nízký podíl majitelů automobilů na celkové populaci země. Někteří analytici nicméně varují, že automobilky v budoucnosti čeká na čínském trhu ostřejší konkurenční boj a pokles zisků. V Číně v současnosti připadá na tisícovku obyvatel pouze 40 automobilů, tedy desetkrát méně než ve Spojených státech.

Škodovka v Číně
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24