Šrotovné skončilo, automobilky očekávají pokles poptávky

Brusel – Prodej nových osobních automobilů v Evropě se v loňském roce snížil o 1,6 procenta na 14,48 milionu vozů. Ve druhém pololetí poptávka díky šrotovnému oživila po výrazném propadu v první polovině roku. Uvedlo to dnes evropské sdružení výrobců automobilů ACEA. V samotném prosinci se prodej meziročně zvýšil o šestnáct procent na 1,074 milionu vozů.

V západní Evropě loni prodej stoupl o 0,5 procenta na 13,63 milionu vozů. Z podrobnějších údajů sdružení vyplývá, že nejvýraznější nárůst loni v Evropě zaznamenala rumunská nízkonákladová značka Dacia z francouzského koncernu Renault. V novějších členských zemích Evropské unie se naopak propadl o 26,6 procenta na téměř 849 tisíc vozů. Výraznější nárůst v rámci těchto zemí loni zaznamenaly pouze Česká republika a Slovensko.

„Zde tato deformace programy, jako šrotovné, v míře podobné jako v západní Evropě nenastala, proto výsledek, tedy propad o čtvrtinu, můžeme považovat za mnohem více odpovídající skutečné situaci na automobilovém trhu,“ mluví o situaci ve východní Evropě Karel Potměšil, analytik ze společnosti Cyrrus.

Video Rozhovor s Vítem Pěkným
video

Rozhovor s Vítem Pěkným

České automobilce Škoda se v rámci možností dařilo

Prodej české automobilky Škoda Auto loni v Evropě stoupl o 4,1 procenta na téměř 482 tisíc vozů. Její podíl na evropském trhu se tak zvýšil na 3,3 procenta z 3,1 procenta v roce 2008. Škoda je součástí největší evropské automobilky Volkswagen, jejíž prodej vzrostl o 0,7 procenta na 3,06 milionu vozů.

Poptávka po automobilech byla těžce zasažena světovou hospodářskou a finanční krizí. Řada evropských zemí se proto rozhodla podpořit prodej zavedením šrotovného. Automobilky se však obávají, že po ukončení podpůrných programů poptávka opět klesne. Francouzská automobilka Renault tento týden například uvedla, že v letošním roce očekává v důsledku ukončování programů šrotovného propad evropského automobilového trhu o osm až deset procent.

Šrotovné se západní Evropě může ještě prodražit

„Došlo k tomu, že si, řekněme, s těmi státními pobídkami a za státní peníze trošičku (vlády) vykradly trh, a zákazníci, kteří by možná ze svého investovali do nového auta v roce 2011, 2012, tak uspíšili ten nákup, nechali sešrotovat svoje pojízdné, doposud pojízdné a i spolehlivé auto,“ okomentoval situaci v západní Evropě David Blažek, šéfredaktor Auta7.

Výhledy na letošní rok nejsou nejoptimističtější. Se šrotovným se už nepočítá a ekonomové i automobilky čekají v Evropě zhruba desetinový pokles. Čeští prodejci naopak očekávají stejná čísla jako loni.

Prodej nových aut v prosinci 2009
Prodej nových aut v prosinci 2009