Kamiony budou mít v pátek dražší mýto, z dálnic by jich měla zmizet třetina

Praha – Dopravci si od února připlatí za páteční jízdu po dálnici. Vláda dnes schválila zvýšení mýta pro kamiony v posledním pracovním dnu o polovinu na víc než osm korun za každý ujetý kilometr. Ministerstvo dopravy tím chce nepřímo celoročně omezit páteční jízdy kamionů a doplnit tak letní opatření, které zakazuje kamionům jízdu v pátek úplně. Páteční zdražení mýta stát částečně vykompenzuje v ostatních časech, kdy dopravci naopak desetník ušetří.

Zvýšená sazba mýtného bude platit celoročně od 15 do 21 hodin. Více se v tomto čase zdraží sazby mýtného velkým kamionům, které zaplatí o polovinu víc než v ostatních časech. Dvounápravové kamiony připlatí jen 25 procent. „V debatách s dopravci jsme se rozhodli, že jim toto budeme kompenzovat, to znamená, že v ostatních časech bude mýtné sníženo zhruba o 1,8 procenta, takže ekonomický dopad bude neutrální,“ dodal ministr dopravy Gustáv Slamečka. „Naším cílem nebylo zvýšit výběr z mýtného systému, ale působit regulačně,“ vysvětlil.

Od zvýšení mýtného si ministerstvo slibuje snížení kamionové dopravy v inkriminovaném čase zhruba o 30 procent. Podle odborníků na dopravu bude ale efekt minimální. Vyšší mýtné kamiony v pátek z dálnic nevyžene. Mnohem pravděpodobnější je, že v tento den prostě zdraží. „Za půl roku naše opatření vyhodnotíme, a pokud by se ukázalo neúčinné nebo málo účinné, tak máme další nástroje,“ podotknul Slamečka.

Video Ekonomika ČT24: Dražší páteční mýtné
video

Ekonomika ČT24: Dražší páteční mýtné

Raději vyšší mýto než páteční zákaz

Na zvýšení mýta se ministerstvo dohodlo s dopravci. Přestože obě strany hovoří o kompromisu, vítězství je to pro dopravce. Ve hře totiž byl i celoroční páteční zákaz jízdy kamionů, který prosazovala Topolánkova vláda.

Martin Felix, mluvčí ČESMAD Bohemia:

„Kdybych to měl porovnat s tím katastrofickým scénářem, jako jsou celoroční páteční zákazy, tak je to samozřejmě daleko výhodnější.“

Páteční mýto zdraží také pro autobusy. Například na trase Praha-Brno stoupnou náklady na sedadlo u vozů se třemi nápravami až o pět korun. „Pokud někdo má lukrativní páteční spoje, tak to může vyvolat určité náklady, ale nebude to opatření ekonomicky likvidační,“ dodal Slamečka.