Renault nechá výrobu ve Francii, přeje si to Sarkozy

Paříž – Francouzský prezident Niclolas Sarkozy znovu spustil poplach kvůli stěhování výroby aut z Francie. V jeho hledáčku skončil Renault, který chtěl výrobu nové generace modelu Clio přesunout do Turecka. Na nátlak vlády ale část produkce nakonec ve Francii zůstane. Stát v Renaultu drží 15 procent akcií, aby mohl firmu lépe kontrolovat, dosadí svého zástupce do klíčového výboru automobilky pro průmyslovou výrobu.

Clio se vyrábí ve Francii, Španělsku, Slovinsku a Turecku. Za tři roky, kdy vyjede nová generace mělo zůstat jen Turecko. Prezident Sarkozy si ale zavolal šéfa Renaultu Carlose Ghosna do Elysejského paláce a Renault nakonec ustoupil. Část výroby tak zůstane ve Francii.

Výroba Clia se ale ve Francii nevyplácí, cena práce tam vzrostla nejvíc z celé eurozóny. Konkurenceschopnost průmyslu padá, v letech 2000 – 2007 klesly marže o 5,5 procentního bodu, zatímco v Německu o devět bodů vzrostly. S výrobou Clia přitom továrna ve Flins nestojí a nepadá. Už za rok by se tam měly vyrábět jedny z prvních evropských elektromobilů.

Odborníci proto rozhodnutí Renaultu a hlavně Sarkozyho nátlak kritizují. „Je to pokus o ovlivňování převážně soukromé společnosti. Pokud bude vyrábět v zemi s vyššími náklady a zároveň bude zachován volný mezinárodní obchod, tak to jen znamená, že podobné kroky zhoršují dlouhodobou konkurenční pozici automobilky,“ zdůrazňuje ekonom Miroslav Zámečník.

Eurokomisařka Nellie Kroesová už Francii varovala, aby dodržovala unijní pravidla hospodářské soutěže, u tamní vlády nicméně narazila.