Bankrot Japan Airlines - začátek konce asijského giganta?

Tokio - Dle objemu tržeb největší aerolinky v Asii - japonské Japan Airlines - se dnes uchýlily pod bankrotovou ochranu. Restrukturalizují se bez přerušení provozu. Pád japonských aerolinií přitom na dnešek předpověděly finanční trhy, o bankrotu se spekulovalo už několik dní. Akcie letecké společnosti se na burze drtivě propadly a teď jsou v podstatě bezcenné. Úplný konec Japan Airlines by byl jedním z největších bankrotů v historii Japonska. Aerolinky zatím létají dál.

Očekávaný kolaps společnosti by měl být řízeným bankrotem pod dohledem státu. Po dobu restrukturalizace by tak aerolinky měly fungovat dál. Cílem vlády je firmu ozdravit a zbavit dluhů, které teď dosahují v přepočtu necelých tří set miliard korun. Pomoci by měl i nový šéf společnosti Kazuo Inamori: „Věřím, že se aerolinky podaří zachránit postupným naplněním krizového plánu. Vynaložíme veškeré úsilí, abychom podpořili zaměstnance společnosti.“

Cesta k ozdravení - propouštění a omezení ztrátových linek

Video Komentář Martina Velka
video

Komentář Martina Velka

Cesta k ozdravení nyní povede přes předem připravený plán výrazného snížení nákladů a omezení počtu linek. Plán předpokládá propuštění asi 15 000 zaměstnanců, tedy asi třetiny pracovní síly, a zrušení asi dvaceti nerentabilních linek.

Japan Airlines (JAL) jsou zatíženy celkovým dluhem 2,3 bilionu jenů (zhruba 455 miliard korun) a do záporných čísel je sráží zejména pokles letecké přepravy spolu s rostoucími náklady na penzijní pojištění zaměstnanců. Bankrot společnosti je podle výše dluhu šestým největším v japonské historii. JAL se se ztrátami potýkají dlouhodobě a vláda musela podnik za posledních deset let už třikrát zachraňovat.

Pomoci má tamní vláda

Japonská vláda by mohla společnosti poskytnout nový kapitál ve výši zhruba 600 miliard korun. Pak by dohlédla na restrukturalizaci, během které by mohla přijít o práci až třetina zaměstnanců.

Seidži Maehara, japonský ministr dopravy:

„Naším posláním je udělat vše, co je v našich silách, pro záchranu Japan Airlines, které zajišťují polovinu domácích letů, spojení se zámořskými zeměmi a jsou hlavním tahounem japonské ekonomiky.“

O japonského dopravce se perou American a Delta Airlines

O japonského národního dopravce mají zájem Američané - letečtí přepravci American Airlines a Delta Airlines. Obě společnosti tím chtějí získat lepší přístup na asijský trh. Jako pravděpodobnější zatím vypadá spojení s Delta Airlines. Japonské úřady spočítaly, že převzetí právě Deltou je do budoucna výhodnější. Svědčí o tom i předběžná dohoda z minulého týdne.

Společnost Japan Airlines symbolizovala poválečný rozmach země vycházejícího slunce. V roce 1951 začínala jako malý podnik s hrstkou pronajatých letadel, v dobách největšího rozmachu měla až 50 tisíc zaměstnanců a flotilu skoro 280 letadel.

Hlavní důvody krachu Japan Airlines podle leteckého publicisty Martina Velka:

  • ekonomická krize
  • citelné omezení přepravy osob v rámci epidemie viru H1N1
  • pronikavé zdražení paliva
  • problémy, které se vlečou už od roku 1999