První pivo v plechovce nabídl malý pivovar z New Jersey

Richmond - Nápad použít plechové konzervy, používané od začátku 19. století úspěšně k uchovávání potravin, také k prodeji piva se ve Spojených státech objevil už v roce 1909. Další čtvrt století (poznamenané mimo jiné prohibicí) ale trvalo, než se povedlo tuto myšlenku uvést do života. První plechovky s chmelovým mokem se na pultech obchodů v Richmondu v americkém státě Virginie objevily 24. ledna 1935.

Na etiketách přitom nebylo logo žádného z velkých pivovarů, ty se totiž obávaly, že by nevyzkoušená novinka mohla poškodit jejich reputaci. Role průkopníka tak připadla malému podniku, který založil v Newarku ve státě New Jersey německý imigrant Gottfried Krueger. Nový nerozbitný obal přijali američtí pivaři příznivě, podle většiny z nich byla dokonce chuť Kruegerova piva z plechovky lepší než toho prodávaného v lahvích. A úspěch slavil pivovar i začátkem roku 1935, když dodal plechovkové pivo na běžný trh. Původně malý regionální pivovar začal rychle expandovat a ohrožoval dokonce giganty jako Anheuser-Bush.

Na definitivní vítězství si tak tento obal musel počkat až do přelomu 50. a 60. let. Tehdy přišly pivovary se dvěma velkými vylepšeními, nejprve se v roce 1958 objevila lehčí hliníková plechovka a o pár let později konečně přišla použitelná verze snadno otevíratelné plechovky s plochým vrškem. Začátkem 60. let tak ve Spojených státech překonaly pivní plechovky v prodejích tradiční lahve.

Od 50. let také začaly plechovky na pivo postupně dobývat svět; ve stejné době se v nich objevily i sycené nealkoholické nápoje. Ve mnoha evropských zemích podobně jako v USA ovládly trh, například ve Švédsku a Velké Británii se podíl piva v plechovkách pohybuje kolem 70 procent, jen o málo méně je to v Irsku. V dalších zemích, jako například v Polsku nebo Maďarsku, patří pivním plechovkám přibližně polovina trhu.

Konzumenti piva v ČR jsou ale jako obvykle konzervativní, i co se týče obalu. Zdejší pivovary sice plechovkové pivo vyrábějí od začátku 90. let, to ale tvoří jen kolem pěti procent výroby. Naprostá většina piva se prodává točená v restauracích nebo v lahvích. Největší úspěch mají plechovky u českých pivařů v létě, kdy při cestách na dovolenou využívají hlavní výhody plechovek, nerozbitnost a skladnost.