Ferrero neplánuje konkurenční nabídku na Cadbury

Londýn - Americká potravinářská společnost Kraft má otevřenou cestu k získání britského Cadbury. Italské Ferrero dnes totiž vyloučilo, že by se chystalo na Cadbury učinit konkurenční nabídku. Ferrero tak uvolnilo cestu spojení Cadbury s americkou firmou Kraft Foods, na kterém se firmy dohodly minulý týden.

Zájem o Cadbury mělo Ferrero, výrobce čokoládového krému Nutella či bonbonů Tic-Tac, spolu se společností Hershey. Ta však již minulý týden uvedla, že se z boje stahuje. Minulý týden se Kraft dohodl s Cadbury na jejím převzetí za 11,7 miliardy liber (348,7 miliardy korun), částečně v hotovosti a částečně výměnou akcií. Konkurenční zájemci Hershey a Ferrero však dostali čas do osmé hodiny ranní 25. ledna, aby se buď stáhli z boje o Cadbury, nebo přišli s konkurenční nabídkou. Ta by však musela být pouze v hotovosti.

Miliardář a největší akcionář Kraftu Warren Buffett krok americké firmy označil za špatný obchod. „O té transakci dost pochybuji. Kdybych o tom mohl hlasovat, řekl bych ne,“ uvedl Buffett. „Zaplatil Kraft moc? Je to možné. To poznáme za dva tři roky. Jenže Kraft potřebuje Cadbury víc než naopak. Je to pro něj odrazový můstek,“ dodal k tomu David Buik, analytik BGC Partners.

Kraft ještě musí přemluvit většinu akcionářů

Kraft se sice zbavil konkurentů, musí však do 2. února přemluvit většinu akcionářů, aby přijali jeho nabídku na Cadbury. Nabídku zatím podpořilo představenstvo Cadbury. Zaměstnanci Cadbury se ale postavili proti převzetí. Firma už existuje 185 let a zaměstnanci ji považují za dědictví. Za zachování pracovních míst v britských továrnách Cadbury se postavil i britský premiér Gordon Brown.


Spojením Kraft Foods s Cadbury vznikne největší světový výrobce cukrovinek, žvýkaček a čokolád, který překoná tržby skupiny Mars-Wrigley. Transakce spojí pod jednu střechu čokolády Milka, Toblerone nebo Figaro od skupiny Kraft s nejprodávanější britskou značkou čokolád Dairy Milk. Kraft Foods má ve svém portfoliu také sušenky LU, TUC nebo Oreo, kávy Jacobs a mimo jiné i české značky jako BeBe nebo Tatranka. Cadbury prodává kromě čokolád například žvýkačky Trident.

Ze zániku britské značky ale analytici strach nemají. „Divil bych se, kdyby značka Cadbury, která je ve světě oblíbená, zmizela. To se nestane, protože pro prodej je to ohromná značka. A myslím, že vedení Kraftu to ví jako každý,“ uvedl Buik.