Loňský prodej údržby metra provázejí nejasnosti

Praha – Dopravní podnik v hlavním městě se na konci loňského roku rozhodl prodat údržbu souprav metra tras A a B plzeňské Škoda Transportation se záměrem ušetřit přes 200 milionů korun. Kolem změny vlastníka servisu se začínají objevovat nejasnosti. Převod divize proběhl bez výběrového řízení a zástupci Škody Transportation navíc odmítli prokázat vlastnickou strukturu, která za firmou s holandskými akcionáři stojí. Podle zástupců plzeňské firmy navíc předpokládaná úspora ve skutečnosti dosáhne pouze 100 milionů korun.

Škoda Transportation získala servis vozů dvou tras metra loni v prosinci za necelých 125 milionů korun. Obratem jí tak připadla zakázka na 11 let v odhadované částce 7,5 miliardy korun. K dvousetmilionové úspoře, kterou podnik považuje za hlavní argument prodeje, prý došla posuzující společnost Delloite. Českému rozhlasu to sdělil mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený. Ve prospěch nového vlastníka servisu hovoří také fakt, že se již jednou podílel na modernizaci sovětských souprav.

S odhady pražských dopravců však nový vlastník servisu dvou tras metra nesouhlasí. Podle mluvčí Škody Transportation Jolany Číhové si podnik z výdajů odečte zhruba poloviční částku. Výše úspor by tak v porovnání s cenou kontraktu byla velmi nízká, což kritizují někteří zástupci z řad odborářů a upozorňují na jasnou prodělečnost loňského rozhodnutí.

Pátrání po vlastnících končí v Holandsku

Škoda Transportation sídlící v Plzni má podle určitých zdrojů napojení na osoby, které jsou podezřelé z praní špinavých peněz ve Švýcarsku. Podle obchodního rejstříku, na který se dopravní podnik odvolává, je vlastníkem Škoda Holding. Tamním předsedou dozorčí rady je Marek Čmejla a místopředsedou Jiří Diviš, tedy lidé, které švýcarská prokuratura podezřívá ze zpronevěry peněz v souvislosti s privatizací Mostecké uhelné společnosti. Holding navíc patří holandské firmě Appian Machinery, jejíž vedení Škodovka odmítá identifikovat.

Pražský dopravní podnik počítá i do budoucna s tzv. outsorcingem služeb, nejen servisu ruských vozů metra, ale například i tramvají. Metropolitní přepravce vykázal za prvních devět měsíců loňského roku ztrátu přesahující 2 miliardy korun.