Automobilka PSA svolá vozy Peugeot a Citroën k opravě pedálu

Paříž - Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën svolá vozy Peugeot 107 a Citroën C1 vyráběné ve společném podniku s Toyotou v českém Kolíně. Toyota v pátek oznámila, že svolá v Evropě až 1,8 milionu vozů k opravě plynového pedálu, opatření se týká i v Kolíně vyráběného modelu Aygo. „Pro Peugeot 107 a Citroën C1 uplatníme stejnou proceduru,“ upřesnil mluvčí. Nedodal, kdy se začnou tato auta stahovat ani kolika vozů se to týká. „Nyní provádíme šetření, abychom zjistili, o jakou fázi výroby se jedná,“ prohlásil.

Peugeot 107 a Citroën C1 se podle prohlášení automobilky vyrábějí pouze v kolínském závodě. Společná továrna PSA a Toyoty (TPCA) zahájila v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry výrobu v roce 2005, loni z jejích linek sjelo zhruba 332 500 aut.

Toyota musela kvůli problémům s plynovým pedálem svolat k opravě miliony automobilů ve Spojených státech, kde proti firmě zahájil vyšetřování Kongres. Automobilku k tomu přimělo riziko uvolnění podlahové krytiny, která pak může stlačit pedál plynu a způsobit nečekané zrychlení. Toyota již dříve uvedla, že s firmou CTS, která dodává pedály do problémových vozů, pracuje na konstrukčních změnách.

V Evropě se oprava plynového pedálu týká kromě modelu Aygo i Toyoty Yaris, Corolla, iQ, Auris, Verso, Avensis a RAV4. Podle analytiků zatím není jasné, jak tento problém ovlivní hospodaření společnosti, určitě však bude mít na zisk negativní vliv. Poškozuje také pověst Toyoty jako výrobce bezpečných a kvalitních aut v době, kdy je prodej osobních vozů pod tlakem kvůli hospodářské krizi.

Závada vedla k několika nehodám s oběťmi na životech

Zdánlivě banální závada už ale podle kritiků vedla k několika nehodám se čtyřmi oběťmi na životech. Na kontrolu budou muset majitelé vozů s datem výroby z roku 2008. „Ten plynový pedál je dost nebezpečný, protože ho občas pustíte a auto přesto nepřestane zrychlovat. Teď ale vozy stahují, takže se zachovali zodpovědně,“ říká Gao, čínský majitel Toyoty.

Automobilka utrpěla šrámy na pověsti producenta spolehlivých a bezpečných vozů. Reakce už přišly i z nejvyšších kruhů. „Toyota se s tím problémem musí rázně vypořádat, zvlášť pokud jde o znovuzískání důvěry zákazníků,“ komentoval to Masajuki Naošima, japonský ministr obchodu a průmyslu.

Šéf Toyoty se omluvil zákazníkům

Po celém světě již závada pedálu donutila firmu svolat od loňska k opravám celkem osm milionů vozů. To je více, než prodala za celý loňský rok. Za problémy a znepokojení, které mohla svolávací akce vyvolat, se zákazníkům v pátek omluvil šéf Toyoty Akio Toyoda.