Prius - další problémové auto z dílny Toyoty

Tokio – Japonská automobilka Toyota nevychází z problémů. Po svolávání 8 milionů aut s vadným plynovým pedálem do servisu se ukázaly další komplikace. V Japonsku a USA se množí stížnosti na brzdy modelu Prius. Toyotu už problémy stály přes miliardu dolarů a plus 150 milionů týdně kvůli zastaveným prodejů některých modelů. A suma stále roste. V lednu navíc přišla automobilka na americkém trhu o pozici dvojky. Předstihl jí Ford, kterému prodeje stouply o čtvrtinu, Toyota se naopak propadla o 16 procent.

Nové stížnosti se dotýkají chlouby Toyoty – hybridního automobilu Prius. Ten je přitom nejprodávanějším autem v Japonsku a pionýr hybridních technologií. Podle zákazníků vůz špatně brzdí na hrbolaté silnici, nebo když mrzne. „V tuto chvíli se jedná jen o upozornění některých zákazníků a prodejců pouze zatím v Americe a v Japonsku. To znamená, zatím nemáme podobné zprávy v Evropě,“ uvádí mluvčí Toyoty ČR Tomáš Vaněk.

Analytik společnosti Daiwa Securities SMBC Kazuhiro Takahaši

„Investoři se obávají, že nejnovější problém zahrnující model Prius by se mohl prohloubit. Tento problém by mohl znamenat větší pochybnosti ohledně kvality a bezpečnosti značky Toyota.“

Automobilka bude mít navíc starosti i s americkými úřady. Ty totiž tvrdí, že jí ke svolávací akci musely donutit. Toyotě tak hrozí pokuta. „Vinu chtěli svalit na zákazníky, byli velmi uzavření a tajemní. Původně žádnou svolávací akci nechtěli,“ obviňuje Toyotu Joan Claybrook z Národního úřadu pro bezpečnost v silniční dopravě.

Zlepšit obrázek Toyoty v očích Američanů mají pomoci dealeři. Vedení automobilky jim bude vyplácet až 75 tisíc dolarů, aby se snažili získat zpět důvěru zákazníků při vynucených opravách. „Během několika příštích dnů od nás obdržíte šek (bez dalších podmínek) s jednoduchým požadavkem dělat to pravé ve prospěch zákazníků Toyoty,“ uvedl viceprezident skupiny Bob Carter v dopise pro americké dealery.

Toyota zůstává největší světovou automobilkou

Japonci doufají, že problémy Toyoty nebudou mít dopad na celou japonskou ekonomiku. „Předpovědi prodejů nám dělají opravdu velké starosti,“ uvádí nicméně viceprezident Toyota Motor Shinichi Sasaki. Přesto Toyota zatím zůstává největší světovou automobilkou. Do popředí se ale rychle dere hlavně koncern Volkswagen.