Asiaté zachraňují aerolinky, Boeing s Airbusem si brousí zuby

Praha – Asijské aerolinky mají zachránit letecký průmysl. Aspoň to od nich očekávají největší výrobci letadel – Airbus i Boeing. Mezitím ale japonská a indická vláda rozhodují o miliardové pomoci pro zadlužené národní letecké přepravce. Budoucímu vývoji odvětví se věnuje i zrovna probíhající Singapurský aerosalon.

Největší asijské aerolinky vyhlásily bankrot. K cestě vzhůru jim má pomoci v přepočtu 200 miliard korun od vlády v Tokiu. Teď je následuje indický konkurent. Indian Airlines zřejmě od státu dostanou v přepočtu tři miliardy korun. Indická vláda slíbila schválit státní pomoc příští týden, ale jen pokud společnost přinese plán na snížení nákladů ve zhruba trojnásobné výši.

Asijští přepravci bojují s poklesem tržeb, úbytkem cestujících a rostoucími dluhy. „Oživení bude poměrně pomalé. Propad v leteckém průmyslu byl výrazný a myslím, že podstatné zlepšení neuvidíme dřív než v roce 2012, nebo dokonce 2013. Bude to pomalý návrat,“ míní ředitel Honeywell aerospace Asia-Pacific Mark Howes.

Přesto právě východní letecké společnosti mají zachránit celé odvětví. V následujících dvaceti letech podle největších výrobců nakoupí asi osm tisíc nových letadel za víc než bilion dolarů. „I dnes můžeme v Číně vidět nárůst nízkonákladových přepravců. Takže věřím, že to je trend, který bude pokračovat a který do odvětví přitáhne další peníze,“ podotýká prezidentka Asociace leteckého průmyslu Marion Blakey.

Airbus odhaduje celkové prodeje letadel v následujících 20 letech na 25 tisíc kusů. Zhruba třetina z toho by měla směřovat právě do Asie. Hodnotou ale bude podíl východu ještě vyšší. Tamní aerolinky totiž mají zájem o velká, a tedy i drahá letadla, třeba nový airbus A380.