Pověst Toyoty je v ohrožení, svolá nejspíš 300 tisíc priusů

Tokio - Automechanici dealerů japonské Toyoty mají poslední dobou hodně napilno a ani v nejbližších týdnech se zřejmě odpočinku nedočkají. Po obří svolávací akci, při níž muselo k opravě vadného plynového pedálu 4,5 milionu vozů po celém světě, svolá Toyota dalších nejspíš až 300 tisíc populárních hybridních priusů, zatím jen v USA a Japonsku. Vedení automobilky se začíná obávat, jak závady zatočí s pověstí značky jakožto výrobce spolehlivých a bezpečných vozů. Chystá se proto založit zvláštní výbor pro zlepšení kvality.

Zprávy o chystaném svolání priusů do servisů zveřejnila dnes řada japonských médií. Vedle nové verze modelu Prius, jichž firma od květnového uvedení na trh prodala přes 300 tisíc, bude Toyota zkoumat možnost problémů s brzdami i u dalších dvou svých hybridů Lexus a Sai.

Zákazníci zaznamenali u úsporných hybridů výpadky brzdné síly na zlomek vteřiny při jízdě na hrbolatém nebo kluzkém povrchu a zřejmě to souvisí se samotnou podstatou hybridů, kdy energie brzdění dobíjí baterii využívanou poté k jízdě. Problém by mělo vyřešit přeprogramování softwaru, který řídí přechod od dobíjecího na normální brzdění.

Toyota dostala od zákazníků z USA a Japonska na problém s brzdami asi 180 stížností. Prius je nejprodávanějším světovým hybridem a v Japonsku je nyní nejprodávanějším osobním vozem vůbec. Nového modelu vozu se zde prodalo kolem 200 tisíc a dalších víc než 100 tisíc nových priusů si odvezli zákazníci od dealerů v USA.

Toyota, která je u zákazníků tradičně vnímána jako výrobce kvalitních a bezpečných vozů, se teď kvůli pokračujícím problémům oprávněně obává o svoji pověst. Vedení automobilky se tak snaží pracovat na tom, aby svůj obrázek v očích veřejnosti vylepšilo. Nejvyšší šéf Toyoty a vnuk jejího zakladatele Akio Toyoda dnes slíbil založit globální výbor pro zlepšení kvality svých vozů. Dealerům v USA bude zase Toyota vyplácet až 75 tisíc dolarů, aby se snažili získat zpět důvěru zákazníků při vynucených opravách.

Toyota nicméně není jedinou automobilkou, která musela v poslední době sáhnout ke svolávacím akcím. S hybridy má z podobných důvodů jako japonská automobilka problém i americký Ford. U něj se však potíže s brzděním týkají řádově mnohem menšího počtu aut modelů Ford Fusion a Mercury Milan. Ford ve čtvrtek oznámil, že dodá majitelům těchto vozů softwarovou „záplatu“, která by měla problém odstranit.

Prius - další problémové auto z dílny Toyoty
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24