Toyota stáhne kvůli brzdám skoro půl milionu hybridních vozů

Tokio - Největší světová automobilka Toyota Motor je kvůli problémům s brzdami nucena v celém světě svolat skoro půl milionu svých hybridních vozů, včetně vlajkového modelu Prius. V Tokiu to dnes oznámilo vedení automobilky. Pro Toyotu je to další velká nepříjemnost, protože kvůli problémům s plynovým pedálem už v celém světě svolává zhruba osm milionů vozů několika modelových řad.

Hybridní vozy využívají kombinace klasických pohonných hmot a elektrických článků. Brzdy prý za určitých podmínek fungují se zpožděním a Toyota zatím obdržela asi 200 stížností od zákazníků v Japonsku a ve Spojených státech. „Rozhodli jsme se tato auta svolat, protože bezpečnost zákazníků je naší hlavní prioritou,“ řekl prezident automobilky Akio Toyoda.

Minulé stažení firmu vyšlo na miliardu dolarů

Video Reportáž Jana Hreňa a komentář Martina Růžka
video

Reportáž Jana Hreňa a komentář Martina Růžka

Stažení se týká 437 000 vozidel Prius 2010, Sai, Prius PHV a Lexus. Jde o 155 000 kusů v Severní Americe, 223 000 kusů v Japonsku, 53 000 v Evropě a 5 000 vozů v dalších oblastech. Toyota Prius přitom patří v Japonsku mezi nejprodávanější automobily a firma jej nabízí v šedesáti zemích světa.

Toyota se zákazníkům omlouvá

„Hluboce se zákazníkům za vzniklé potíže omlouváme. Prioritu má teď oprava, pak chceme krok po kroku obnovit důvěru v naši značku,“ uvedl mluvčí Toyoty Etienne Plas.


„Toyota byla bezpochyby nejlepším hráčem v oblasti hybridních automobilů a skutečnost, že hybridní Prius a další modely budou součástí tohoto masivního stažení, významně poškodí její image,“ podotknul v souvislosti s novými technologickými potížemi korejský analytik Suh Sung-muna. Minulá svolávací akce týkající se zmíněného plynového pedálu už Toyotu stála přes miliardu dolarů. Do Česka dorazila tento týden, do servisu bude muset čtrnáct tisíc aut.

Kritika na hlavu Toyoty ze strany USA

Američtí bezpečnostní experti i představitelé Obamovy administrativy závod opakovaně kritizovali za to, že v nápravě chyb postupuje příliš pomalu. Toyotě navíc hrozí řada soudních sporů za nehody, devatenáct úmrtí a četná zranění, k nimž kvůli technickým problémům jejích vozů ve Spojených státech došlo. Prezident společnosti Akio Toyoda dnes na tiskové konferenci připomněl, že automobilka není neomylná, ale že se vždy snažila opravit závady co nejrychleji.

Svolávání Toyot je otázkou cti

„Tyto problémy mají všechny automobilky, a Japonci mají ten problém, že jsou strašně poctiví, takže vždy hned své produkty okamžitě svolávají,“ podotkl redaktor časopisu Auto Motor a Sport Michal Štengl.

„Dovolte mi, abych vás ujistil, že všichni zdvojnásobíme náš závazek za kvalitu, neboť jde o záchranné lano naší společnosti,“ řekl Toyoda na tiskové konferenci. „V úzké spolupráci s prodejci a s dodavateli budeme dělat vše, co je v našich silách, aby byla obnovena důvěra našich zákazníků,“ dodal. Již dříve uvedl, že společnost hodlá více spolupracovat s americkými regulačními úřady.

Jen ve Spojených státech už Toyotě v reakci na svolávání vadných aut v lednu klesly prodeje na nejnižší čísla za posledních 10 let. A podle průzkumu německého institutu Puls si v zemi každý pátý zájemce o Toyotu nákup rozmyslí a půjde ke konkurenci.