Kotva je tu stále pro vás

Praha – Legendární obchodní dům Kotva na pražském náměstí Republiky, jedna z nejzajímavějších československých staveb 70. let, v posledních letech v konkurenci modernějších obchodních center poněkud strádá. Když ale budovu před pětatřiceti lety 10. února 1975 otevírali, byla nejmodernějším zařízením svého druhu v republice a až o dva měsíce později jí začal konkurovat Máj na Národní třídě. Nákup v Kotvě i proto patřil ještě dlouho po roce 1989 k nezbytným součástem výletu do české metropole.

Soutěž na zástavbu proluky v severním rohu náměstí Republiky vypsalo ředitelství obchodních domů Prior koncem 60. let. Vítězný návrh pětipatrové stavby pochází z ateliéru manželů Machoninových, kteří mj. stojí i za karlovarským hotelem Thermal. Podle architekta Ondřeje Fiedlera Kotva představuje výraznou architekturu své doby, která obstojí i v mezinárodním kontextu.

„Jedná se o tzv. brutalistickou architekturu s vlivem dobového metabolismu. V půdorysu se opakuje geometrické schéma šestiúhelníku a konstrukčně je to velice zajímavé řešení,“ dodává k pražskému obchodnímu domu architekt Fiedler. Právě samonosné šestiúhelníkové bloky vyhovují požadavku na co největší prodejní plochu na poměrně malé parcele. Stavba, která začala na jaře 1972 a vyrostla za rekordních 30 měsíců, s sebou přinesla i novinku v podobě velkokapacitních podzemních garáží.

Video Reportáž Petry Schubertové
video

Reportáž Petry Schubertové

Za sloganem „Kotva je tu pro vás“ stojí Ondřej Neff

V průběhu desetiletí se obchodní dům stal oblíbeným cílem návštěvníků Prahy a slogan „Kotva je tu pro vás“ (jeho autorem je spisovatel a novinář Ondřej Neff) lákal k nákupu přes 70 000 lidí denně. Od poloviny 90. let však zájem o Kotvu postupně upadal s tím, jak okraje Prahy a nejen jí obsadila moderněji vyhlížející nákupní centra. Otevření jednoho z nejnovějších z nich, Palladia, přímo na náměstí Republiky však podle generálního ředitele Kotvy Jaroslava Petrů jeho obchodnímu domu spíše prospělo, neboť na místo přilákal více návštěvníků.

Od roku 2008 prochází Kotva rekonstrukcí za provozu. Dokončena by měla příští rok. „V současné době jsme ve třetí fázi rekonstrukce, kterou jsme započali v roce 2008. Intenzivně připravujeme rekonstrukci přízemí. Cílem rekonstrukce je modernizace celého projektu, ale současně dáváme důraz i na architekturu budovy. Snažíme se o koncept otevřených ploch, který je typický pro obchodní domy, ale nikoli pro obchodní centra,“ informoval Jaroslav Petrů ze společnosti Markland, která dům vlastní od března 2005.