Statisíce hond mají vadné airbagy

Tokio/Detroit – Nejen toyoty, ale už i hondy míří k bezplatnému servisu. Za svolání v tomto případě mohou vadné airbagy, které mají podle automobilky spojitost s jednou smrtelnou nehodou a 11 zraněními. K opravám se má odebrat 440 tisíc vozů vyrobených ve Spojených státech a Kanadě. Již loni přitom kvůli stejným problémům Honda svolala 514 tisíc automobilů.

Bezplatný servis airbagů se týká především modelů Accord, Civic a několika dalších typů, které sjely z výrobních linek v letech 2001 a 2002. Podle vedení Hondy hrozí u těchto modelů přehuštění airbagů. Při nárazu vyvinou příliš velký tlak, jejich kryt se rozpadne a létající díly ohrožují cestující. Finanční šéf Hondy Yoichi Hojo uvedl, že opravy automobilku vyjdou na dvě až tři miliardy jenů (v přepočtu zhruba 418 až 627 milionů korun).

Honda svolává auta stejně jako světový lídr trhu

Oznámení Hondy přišlo v době, která je pro automobilový průmysl zejména v Japonsku velmi citlivá, a to nejen kvůli dopadům světové hospodářské recese. Obavy o bezpečnost vozů vyvolala největší světová automobilka Toyota, která za poslední rok svolala k opravám kvůli nezáměrné akceleraci a vadnému plynovému pedálu přes osm milionů vozů.

Minulý měsíc Toyota celou akci výrazně rozšířila, a dokonce pozastavila prodej řady svých modelů na severoamerickém trhu. Ve Spojených státech se již závadou zabývají dokonce i výbory Kongresu. Cestu do USA na příští týden plánuje i prezident Toyoty Akio Toyoda. Chce se tam postavit kritice, že jeho společnost se svoláním vadných aut otálela.

Svolávání aut je běžné

Odborníci ovšem upozorňují, že svolávání vozů k opravám je naprosto běžné, a není proto žádný důvod k panice. „I když je důležité, jak automobilky svolávání řeší, myslím, že lidé by si měli dát pozor, aby nereagovali nepřiměřeně na každou takovou akci,“ podotkl šéfanalytik firmy Kazaka Securities Jošihiko Tabei. Svolávání automobilů značky Honda navíc není nijak rozsáhlé.

„Tyto akce se dějí a budou dít i v budoucnu, protože automobil je složité ústrojí,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 zástupce šéfredaktora časopisu Autohit Martin Růžička. Třeba v Německu se za poslední desetiletí počet svolaných automobilů ztrojnásobil. A ve Spojených státech se schyluje k další servisní akci – až milionu vozů značky Chevrolet hrozí oprava vadného řízení.

Servis v Česku až později

V Česku se opravy rozjedou později, zhruba stovka řidičů Toyota Prius dostane od automobilky dopis příští týden. Už v pátek dá Toyota vědět majitelům aut s vadným pedálem plynu, kterých celkem svolá 14 tisíc. „Pro první kontrolu mohou naši zákazníci využít naši webovou stránku a po zadání VINu zjistí, jestli vůbec patří do této svolávací akce,“ upřesnil mluvčí Toyoty Tomáš Vaněk.

Majitelům aut z druhé ruky přijde dopis přes ministerstvo dopravy, jak dokládá i mluvčí ministra dopravy Karel Hanzelka: „Vlastnictví vozidla je osobním údajem, proto to rozesíláme my. Náklady na korespondenci hradí výrobce vozidel.“