Zdražení pátečního mýtného kýžený efekt nepřineslo

Praha – Zdražení mýtného v pátek mezi 15. a 21. hodinou kamiony ze silnic nevytlačilo. Zatímco ministerstvo dopravy předpokládalo, že ubude až třetina nákladní dopravy, statistiky potvrzují jen asi osminový pokles. Jedním z důvodů může být to, že pro spediční firmy je levnější i při zvýšené sazbě republiku projet, než kamion odstavit a přesto muset šest hodin platit řidiče.

Kilometr jízdy v Česku vyjde běžně kamiony 4,05 koruny, kilometr v pátek mezi třetí až devátou hodinou večerní na šest korun. Jízda za dražší mýtné tak sice například na tranzitní trase Praha - Plzeň - Rozvadov znamená pro dopravce zvýšení nákladů o 300 korun, jenže pokud by měly auto odstavit, budou ztrácet mnohem víc. I během odstávky totiž musí zaplatit řidiče kamionu.

Podle údajů České statistického úřadu činí průměrná hodinová mzda v oboru Doprava a skladování téměř 150 korun. Šestihodinový stop pro kamion tak přepravce vyjde podle propočtu České televize téměř na 900 korun. Co je pro přepravce výhodnější, je nasnadě.

Náklady nejsou jediným důvodem, kvůli kterému kamiony i přes vyšší mýtné v pátek jezdí. „Není tady kapacita, kde by ta auta šlo odstavit, je obrovské množství provozů, které mají zásoby dejme tomu na nula minut a jsou životně závislé na tom zásobování, takže auta pojedou za jakoukoliv cenu,“ zmínil další příčny, které maří efekt zvýšení mýtného, mluvčí sdružení automobilových dopravců ČESMAD Martin Felix.

„Dva pátky ukázaly, že určitý pokles intenzity dopravy tam je, o 13 procent, ty pátky byly poměrně identické. My jsme očekávali, že by to mohlo být až 30 procent,“ informovalo ministerstvo dopravy.

Současný systém pátečního mýtného pro kamiony bude fungovat minimálně do podzimu. Teprve 30. září má ministerstvo dopravy vládě předložit jeho vyhodnocení – a případně navrhnout změny ve vyhlášce na další rok.

Vláda počítá, že nové sazby přinesou do státní pokladny až 80 milionů korun navíc. Loni se na mýtném vybralo dohromady 5,5 miliardy, což bylo o 600 milionů míň než v roce 2008. Jen za první pátek, kdy musely kamiony platit vyšší mýtné, se vybralo zhruba o 550 tisíc korun víc.