Francouzi stávkují: letadla nelétají, benzinu je ale dostatek

Paříž – Ve francouzských rafineriích ropné společnosti Total se stávkuje již sedmým dnem. Odboráři chtějí záruky, že už firma neuzavře žádné další rafinerie. To dnes podle ministra průmyslu Christiana Estrosiho firma přislíbila. Prý neuzavře ani neprodá v příštích pěti letech jiné rafinerie ve Francii než rafinerii ve městě Dunkerque v severní Francii. Konec stávky se tedy přiblížil. Francie nabádá motoristy, aby zůstali klidní. Nedostatek benzinu zatím nehrozí. Francouzský ministr životního prostředí Jean-Louis Borloo uvedl, že má země zásoby pohonných hmot na zhruba deset dnů.

Kromě závodu v Dunkerque v severní Francii již stávkující odboráři nechtějí žádné další ukončování produkce. Šéf společnosti Christophe de Margerie však v pondělí zopakoval, že rafinační kapacity je třeba snížit, aby se zabránilo prudkému poklesu marží v odvětví. Total chce prý místo uzavření rafinerií ve Francii ukončit provoz v britské rafinerie. Spolu s uzavřenou rafinerií v Dunkerque, kde firma ukončila produkci loni v září, by tak Total splnil svůj cíl, který počítá se snížením produkce do roku 2011 o 500 tisíc barelů denně.

Stávka dnes měla zapříčinit odstavení produkce ve všech šesti francouzských rafineriích Totalu. Stávka by se dnes měla navíc rozšířit také do dvou francouzských rafinerií společnosti Exxon Mobil. A i přes uklidňující hlasy politiků se začínají lidé na Azurovém pobřeží předzásobovat. Podle francouzských médií už nemá prvních 127 prodejen pohonných hmot co prodávat.

Video Rozhovor s Bořivojem Šubrtem a Jiřím Slavíčkem
video

Rozhovor s Bořivojem Šubrtem a Jiřím Slavíčkem

Francouzské stávky blokují i letiště

Nestávkuje se ale pouze v Totalu. Stávka je zcela typické francouzské řešení a v současnosti ve Francii taktéž zpomalují plynulost dopravy dispečeři letového provozu. Úřad pro civilní letectví nařídil zrušit lety na pařížských a dalších letištích. Odbory stávku vyhlásily na protest proti plánu na modernizaci řízení letového provozu v Evropě, obávají se totiž propouštění.

Stávka má ale zatím i na francouzské poměry celkem hladký průběh. Každý cestující si může před odletem zjistit, zda je jeho let ještě na programu, či zda je zrušen. Hlavní část stávky navíc postihla vnitrostátní letiště. Největší obavou ale zůstává, jestli stávkování skončí v sobotu ráno, jak je zatím ohlášeno. Důležitou roli bude mít taktéž postoj politiků. Francouzi totiž brzy půjdou k regionálním volbám, a odbory se tak pokouší měřit své síly se zaměstnavateli na politické scéně.

V Evropě se se stávkami roztrhl pytel

Mimo Francii se nedávno stávkovalo ještě v Německu. Aerolinky Lufthansa zažehnaly stávku pilotů. Obě strany však znovu vyjednávají a piloti se dnes vrátili do práce. Po včerejším zrušení devíti stovek letů se ale provoz dostává do normálu jen pomalu. V bezpečí nejsou ani britská oblaka. Stávka totiž hrozí i ve Velké Británii, kde se 12 tisíc letušek a stewardů British Airways bouří proti úspornému plánu firmy, především pak proti zmrazení platů. „Naši členové se cítí natolik poškození, že hlasovali pro nezadatelné právo přerušit práci,“ prohlašují odbory palubního personálu Unite.

Stávková bouře se teď valí na jih. Španělsko čeká po letech odborová rebelie. Lidem se nelíbí změna odchodu do důchodu na 67 let. „S každým rokem je těžší vykonávat svou práci, cítíte to, 67 je prostě příliš pozdě na odchod do důchodu,“ stěžuje si vedoucí dílny. Jenže Španělé se dožívají vyššího věku, důchodců přibývá a státní pokladně začínají chybět finance.