Toyota rozsévala smrt. Bude za to souzena

Washington – Šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda se dnes v americkém Kongresu omluvil za bezpečnostní problémy některých modelů firmy a nehody, jež tyto potíže způsobily. Již předtím řekl, že při řešení a vyšetřování poruch bude firma spolupracovat s americkou vládou. Tlak na Toyotu se ve Spojených státech vystupňoval, když společnost musela kvůli opravě povolat zpátky miliony aut. Americká prokuratura už zahájila vyšetřování kvůli bezpečnosti jejích vozů.

„Věnovali jsme růstu (firmy) větší pozornost než rozvoji našich lidí a měli bychom si to upřímně přiznat. Lituji, že to vyústilo v bezpečností problémy popsané ve svolávacích akcích, které nyní pořádáme. Hluboce se omlouvám za všechny nehody, které se staly řidičům vozů Toyota,“ uvedl prezident firmy, která se loni stala světovou jedničkou.

Tojoda, který je vnukem zakladatele automobilky Kiičirá Tojody, také uvedl, že za problémy přijímá plnou zodpovědnost. Firma také zřejmě napříště o svolávání vozů k opravě nebude rozhodovat ve svém ústředí v Japonsku, ale v regionálních pobočkách. Toyota čelí v USA kritice, že se svoláváním automobilů začala příliš pozdě, a že při něm postupuje příliš pomalu.

Video Rozhovor s Martinem Vaculíkem
video

Rozhovor s Martinem Vaculíkem

Akio Tojoda, šéf automobilky:

„Mé jméno je na každém autě. Osobně se zavazuji, že Toyota bude energicky a ustavičně pracovat na tom, aby získala zpět důvěru svých zákazníků.“

Své prohlášení přednesl anglicky, na otázky kongresmanů bude odpovídat japonsky s pomocí tlumočníka. Před zákonodárci jej nečekají jednoduché okamžiky. Potíže automobilky totiž značně znepokojily americké voliče, a Kongres jim proto věnuje velkou pozornost. Někteří kongresmani si na dnešní jednání například přinesli jako pomůcku plynové pedály, jejichž potíže stály za většinou poruch toyot.

Pochybení vyjde automobilku pěkně draho

Možné pochybení teď automobilku ale přijde na mnohem víc. Za problémy zaplatí asi jeden a půl miliardy dolarů. O Toyotu se začala zajímat také komise pro cenné papíry a burzy, která prošetřuje, jaké údaje firma poskytovala investorům.

Mluvčí českého zastoupení Toyoty Tomáš Vaněk už dříve sdělil, že svolávací akce se zřejmě týká i České republiky. Počet vozů, které oprava plynového pedálu čeká, je podle něj stále v šetření. „V Česku si nikdo na závady plynového pedálu nestěžoval, dokud nevypukla ta kauza,“ upozorňuje redaktor Auto-Moto Martin Vaculík s tím, že Toyota byla symbolem spolehlivosti především díky tomu, že pro uživatele nepředstavovala velké náklady.

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Problémy s plynovými pedály a brzdami však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů. Automobilka již byla na celém světě nucena svolat k opravě přes osm milionů automobilů několika modelových řad kvůli problémům s nechtěným zrychlováním.

Prezident největší světové automobilky Akio Tojoda
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24